Första dagarna som dansk!

Haaj!

Nu har jag varit i Danmark i tre dagar och trivs super :)
Mamma, pappa och jag körde hit i söndags. Efter att ha tagit färjan över till Helsingör spenderade vi hela eftermiddagen med att åka längs kusten över till det stället där jag är nu.
Första intrycket här är att det är lyxigt och att allting finns. Ridhus, utebanor, longerbana, skrittmaskin osv osv. Christian och Vivi har bara ca 25 hästar, alla för försäljning. Christian har hopphästarna och Vivi dressyrhästarna. Christians hästar säljer han oftast ganska snabbt när dom lärt sig grunderna i hoppning medan Vivi rider sina hästar tills dom kan allt vid kanske 7 års ålder.
-
Igår fick jag hjälpa till att fixa lite hästar och öva på min danska. Det finns tre privatryttare här också så har många att öva mig på.
-
Idag har jag fått rida fyra av hästarna. En fyraåring som var väldigt stadig och fin för att vara så ung, kände att jag kunde göra ett bra första intryck på den för den höll inte alls påå och bråkade med mig som jag sett att den gjorde med sin ägare. Efter det red jag Don femåring efter Don Romantic, fin den också kunde redan flytta fin och göra galoppombyten i vart tredje. Sen var det en ny fyraårig dressyrvalack (dom sålde två igår, idag var det två nya hästar här). Vivi ville inte rida den utan det fick jag göra, den hade svårt för att fatta höger galopp men annars gick det bra. Den hade otroligt mycket takt i traven. Hörde det ryktas om att någon ska komma och kolla på den redan imorgon igen. Sen skrittade jag en av hoppstona också. Under eftermiddagen har Christian hoppat samt haft lite träning för Betine, en av tjejerna, så jag har mest kollat på det. När jag hade höjt färdigt Christians bana var alla hindrena uppe på 130 cm, ganska högt men ser så himla enkelt ut när han hoppar runt.
-
Danskan går redan mycket bättre också. Jag blir väl bättre på danska och dom bättre på svenska så snart kan vi mötas i mitten :P. Kul att det är de tre privathästarna också så att jag få chans att prata med dom mycket. Konversationen med Christian och Vivi handlar ju mest om hästar och hästtermer och just det kommer jag kanske inte ha så mycket användning för på intervjun. Vivi som absolut inte pratar någon svenska hade vissa problem att hålla lektioner för mig men tycker det gick bättre och bättre för varje häst.
-
Något som har skapat stor förvirring är att hopp på svenska på danska betyder sto. Så varje gång jag pratar om hoppdamasker, hopphäst, hoppbana förstår dom mig som stodamasker, stohäst och stobana :P. För hopp på danska heter Spring. Att äta Frokost betyder likadant att man äter lunch..
-
Här har ni en bild på mitt vardagsrum i gästhuset. Bor ganska lyxigt. Har även kök, toalett och sovrum i samma stil. Sen har Betines pappa ordnat en cykel till mig så jag kan ta mig till affärerna, meget godt :)


Nu ska jag ta min dator och traska ut till stugan igen. Sitter just nu och tittar på ESC på Betines rum. Skulle försöka snappa upp allt jag missat på den fronten.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0