Sommarlov & Roskildefestival

Tentaveckan innan sommarlovet gick bra. Den kändes inte alls så stressig som den vi hade efter block 3 i AF1, cellbiologi och genetik. Tentan bestod av en teoretisk och en praktisk del uppdelat på två dagar. Efter den praktiska tentan som vi hade på fredagen(midsommarafton) var jag verkligen helt slut. Det är en sån adrenalinkick att ha sånna tentor. Man vaknar tidigt och laddar hela förmiidagen, vid lunch blev min grupp(kanske 60 st) instängda i ett klassrum där väntar man sen tills man fyra och fyra slussas in i ett annat rum, sen vidare till dörren in till provsalen, sen in i provsalen och sen vidare till första posten. Snacka om att man hinner ladda upp under den transporten(och bli nervös, tur att jag är bra på att kontollera mina nerver..
På kvällen efter tentan gick vi svenskar ut och åt för att fira midsommar och sommarlov. När vi ska gå vidare vid kanske 12-tiden så möter vi några välkända människor; nämligen mamma,pappa, Irene och Kaj. Jag visste ju att de skulle vara i Köpenhamn men trodde väl inte jag skulle springa på dem de första jag gjorde :P.
-
Veckan i Roskilde var sen en fantastiskt kul upplevelse :D. Jag var där söndag till söndag. De första fyra dagarna(uppvärmningsdagarna) festade vi bara och tog det lungt i det fantatiska vädret.  De andra i lägret hade åkt dit redan på lördagen och tagit plats i sektion G uppe på en kulle så vi bodde ganska så nära festivalområdet. Får säga att en vecka i tält i uppförsbacke var en upplevelse eftersom man kassade ner. Så flera gånger vaknade man av att man glidit ner till en hög i botten av tältet och fick kravla sig uppåt igen för att efter en timme återigen göra om samma procedur.
-
Det första intrycket när jag kom till festivalen var "shit vad stort det är!!" Campingplatsen tog ju aldrig slut och efter en vecka hade vi långt i från varit runt allt. Jag åkte ju dit främst med mina danska tjejkompisar men de hade och flera av deras vänner hemifrån där så det slutade med att vi blev ett ganska stort läger.
På torsdagen kom också regnet tillsammans med några i lägret som haft omtenta i skolan. Lite synd att de inte fick de fina vädret som vi haft tidigare men samtidigt var det lite skönt att de kom regn så att de slutade vara så dammigt. Vi slapp som tur väl var allt de regn som Köpenhamn fick. Det var många oroliga föräldrar som ringde och informerade om att källare var helt översvämmade och att bilar på vissa ställen stod under vatten, sjuk! Tack vare kullen vi bodde på så rann de regn som kom bort så vi var ganska nöjda med vår plats. På torsdagen vid lunchtid började själva konserterna och vi hade vår första arbetsdag varifrån vi kunde höra Iron Maiden. Vi arbetade på Milk & Shakes inne vid Odeon(en av scenerna) så hörde konserterna från Odeon och Oranga scenen(den stora). Det var ett ganska stort matställe och vi tillagade och sålde bla potatis o köttbullar, korv, sallad, räkburgare, frallor och milkshakes. Det bästa med allt var att vi fick äta och dricka så mycket vi ville(även öl ;)) + att man som medarbetare fick tillträde till medarbetarcampingen där det fanns varmduschar :D.
-
Konsertdagarna var också dem fantastiska med konserter som bla Arctic monkeys, M.I.A(veckans flopp enligt mig), My Chemical Romans(sååå bra), Deadmau5(skit coolt!) och Kings of Leon mf mf.
Kings of Leons var sista konserten på söndagsnatten. Sen blev det lite tumult när vi skulle hem eftersom alla andra också skulle det och många skulle med den tåglinje de upprättat från konserten. Det är tydligen farligt att stanna kvar på campingområdet efter sista konserten för det har blivit till en sport att alla tält på området ska brännas då.. Vi kom allihopa med ett tåg iaf och jag lyckades ta mig av i Höje Taastrup där jag hade tur och precis hann med en nattbuss som körde mig till utanför dörren, perfekt :). Det var skitkonstigt att komma hem och plötsligt ha en riktig säng och en vanlig toalett :P.
Lite tråkigt med den tyska tjejen som tog livet av sig nästan precis där vi bodde. Tuborg hade anordnat en linbana som sträckte sig från där vi bodde bort till festivalområdet och därifrån toppen hoppade den tyska tjejen(kanske 30 meter). Ett tag trodde man hon hade blivit puttad så det var lite obehagligt, tur att dem hon ramlade på inte blev allvarligt skadade.
-
Allt som allt måste säga att det var en väldigt häftig vecka och jag älskade varje sekund av det, kommer helt klart bli fler festivaler för mig! Förmodligen redan nästa år ;)
-
Jag, martina och Cathrine var på James Blunt konsert på Rosenborgsslott strax innan tentan. Tyvvärr regnade det men han var sjukt bra!! Myckeet bättre än jag hade väntat mig iag :).  Hade inte lyssnat på honom på flera år men eftersom han sjöng mkt av låtarna från sina gamla album kunde jag sjunga de mesta utantill.
-
Roskilde med vår del av campingplatsen. Vi bodde uppe i högra hörnet. Det ni ser på bilden är kanske halva sektion G och de fanns områden till minst L iaf så ni kan ju tänka att de var ganska stort.
-
Mustaschlogen redo för fest :)
Fv Louise, Line, cathrine, sophie, lea, christina, jag och maja
-
Louise, cathrine och christina i korvvagnen utanför vårt kök.
-
Orange scenen, tror Bad Religion spelade när vi gick förbi efter en shoppingtur.
-
My chemical Romance från bästa plats i pitten! <3
-
Sista kvällen till Kings of Leon! ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0