Sarajevo och Mostar, Bosnien Hercegovina

Bosnien var nog höjdpunkten hitintills med sin häftiga kultur och intressanta historia. När vi kom fram till Sarajevo träffade vi en kille som bott i Sverige under kriget på 90 talet och nu drev en turistbyrå/resebyrå för svenskar till Sarajevo. Han hade dessutom lägenheter som han hyrde ut där hemma så vi bestämde oss för att bo där. De låg bara 5 minuter från de gamla delarna av Sarajevo. Det vi gjorde i Sarajevo var mest att äta god och billig bosnisk mat, och gå runt och titta och lära oss om det mångkulturella landet och kriget som var på 90-talet. Speciellt det med kriget tyckte jag var jättespännande. En dag tog vi en guidad till tunnelmuseet, för 4 år under kriget när serberna hade omringat stan fanns det ingen annan väg in och ut ur stan en genom den 800 meter långa tunneln under flygplatsen. Så det var genom den tunneln som all mat och vapen smugglades ut och in. Efter museet var vi också med på en guidad stadsvandring, men den handlade mest om alla de olika religionerna som finns i Bosnien. Nere vid floden som rinner genom Sarajevo finns och platsen för första världskrigets "Skotten i Sarajevo" där Franz Ferdinand och hans fru blev mördad utmärkt. Det är svårt att beskriva men allt med kriget var verkligen häftigt att se och man kunde verkligen föreställa sig serberna omringa staden på bergen runtomkring.

Vi tog sen tåget vidare till Mostar som ligger ca 3 timmar söder om Sarajevo. Där hade vi sen två dagar. Den staden handlar också om kriget mellan kroater och bosniaker(muslimer) på 90-talet där dom hade ungefär var sin sida av floden. Stari Most(Old bridge) är kände för att den blev bombad. Tror Mostar betyder "Bridge keeper" eller något sånt, så den bron är uppenbarligen viktig. Senare blev bron återuppbyggd och invigd som ett tecken på freden. I mostar kunde man hitta ännu fler ruiner och sönderskjutna byggnader än i Sarajevo. Och många hus har fortfarande skotthål kvar i väggarna. Från bron som typ är 25 meter hög, arrangerar en dykarklubb hoppning från den, så flera ggr om dagen uppvisningshoppade dom därifrån och turister kunde också få hoppa med lite träning. Vi såg tre britter göra det mer eller mindre elegant från vår plats nere vid flodkanten där vi svalkade oss i det iskalla vattnet(kanske 15 C).
var
Från Mostar tog vi sen en nattbuss tillbaka till Belgrad igen som gick hyfsat att sova på. Sen spenderade vi några timmar på Mc Donalds i Belgrad(som inte direkt är vår favoritstad) innan vi tog en buss till Vrsac på gränsen mellan Serbien och Rumänien. Där uppstår en del förvirring för vi har ingen karta, ingen pratar engelska och tågstationen verkar ligga på andra sidan stan från busstationen. Eftersom alla taxichaufförer verkar vilja ruinera oss börjar vi gå och hittar efter en stund en lokal rätt ung kille som verkar tycka synd om oss och erbjuder sig att köra. Han pratar inte heller engelska men bra tyska där han visst har bott några år, i Sverige hade han med bott ett år men verkade inte snappat upp så mycket där :P. Överlag verkar de flesta vara bättre på tyska än engelska i östländerna. Tyvärr är väl inte mitt ordförråd vad det en gång har varit i tyska, men kan förstå dem bra iaf :)
På stationen var det typ bara vi och stationsföreståndaren i flera timmar i en lokal som ekande men strax innan lokaltågets avgång som skulle ta oss över gränsen kom det lite fler folk. Väl över gränsen kom vi till Timisoara där vi igen bytte tåg till nattåg till Bukarest. Vi köpte inte någon sovvagn för de skulle kostat oss 30 euro jämfört med 1 euro som de kostade att reservera ett säte, men måste säga att jag sov ganska bra sittandes där också. I Bukarrest åt vi frukost och bytte sen till tåg igen till Constanta där vi är nu 500 meter från Svarta havet. Nu ska vi strax ner och lägga oss på stranden :)

Från bliden på det bosniska kaffet så är vi i Mostar. Där är också en bild på ruinen av ett 7 våningar högt hotell som vi klättrade upp i