Skatteåterbäring

Hej!

Idag har jag gjort desto mer saker. Vaknade vid klockan 10 och sen blev det en snabb frukost innan jag åkte ut till Millegarne för att säga hej till familjen Svensson. Förhoppningsvis kan dom hjälpa mig att hitta några veckors jobb i Danmark. Jag hade även med mig vovven så passade på att gå en lång promenad med henne där ute också :).

Nu när jag kom hem väntade mina deklarationspapper här på mig. Jag kommer få tillbaka hela 10 200 kr, trodde jag skulle få mindre! Ett steg i rätt riktning för min och Elinas skidsemester ;)

Har även fått alla utbildningskatalogerna som jag beställt nu. Det gäller nog att jag höjer mitt resultat på högskoleprovet om jag ska komma in på det jag vill.. har två veckor på mig att öva!

För övrigt märker man vilket överflöd av saker man har nu när man i ett halvår bara har levt med ett 20 kilos bagage. Det har inte ens varit jobbigt att ha så lite saker, 20 kilo är kanske vad man behöver? Häromdagen letade jag tex efter ett par skor och förutom att hitta dom hittade jag två hela maxikassar med skor, snygga skor som jag glömt bort att jag ägde! Likadant har det varit med kläder, har upptäckt massor med kläder som jag hade glömt. Såg också att jag har sex stycken parfymflaskor, något onödigt?

Tog lite bilder idag. Tycker verkligen det är kul att fota, så tänkte faktiskt kolla upp om det går några fotokurser här i Ronneby i sommar :)

Dumbo är på väg! :D

Ungehästarna var nyfikna på oss =)

Lost Friggos, vilken kväll!

Hejsan!

Folk verkar se mig som värsta reseguiden nu mera. Har nu i veckan fått flera mail från hela världen angående resetips :D.  Det är från sånna som jag träffat på min resa och som nu sett mina bilder verkar det som. Hur som helst är det väldigt roligt att tipsa folk och dessutom få höra hur dom har haft det sen vi sist sågs :)

Denna veckan har förövrigt gått väldigt fort, vet inte vad som hände med den. Jag har hunnit med ett tandläkarbesök där vi konstaterade att det inte finns några visdomständer i min mun, hur gutt är inte det? :). Sen har jag haft min första jobbdag på Maxi sen jag kom hem. Det gick hur bra som helst trots att jag var lite nervös innan. Tiden var nämligen fredag eftermiddag dagen efter löning. Den dagen i månaden som det är som mest folk. Mina fingrar hade dock full koll på vad dom skulle göra, det var lite märkligt. Kändes som att det var en vecka sen sist man jobbade och inte över 6 månader! All personalen var också himla välkomnande, bättre arbetsplatsmiljö än Maxi i Ronneby är nog svårt att hitta faktiskt :).

Igår var det dags för premiären av Ronneby svänger. Vi började med förfest hos Anders redan vid klockan 6. Efter några timmar gick vi ner till stan för att lyssna på Lost Friggos som spelade på Cafe och Matsal men eftersom det var kö gick vi till Jekyll först en sväng. Där spelade Hurricanes och vi fick så bra platser så att vi nästan satt backstage ;). Efter ett tag gick vi sen tillbaka till C&M och stannade sen där resten av kvällen tills dom slutade spela vid klockan 2. Lost Friggos var verkligen bra och jag hade en grymt rolig kväll!! Minns iofs inte riktigt hela kvällen, men man kan se på bilderna från kvällen att jag har roligt ;). Vi dansade nästan hela tiden i fyra timmar, vilket jag nu i efterhand fattar jag inte hur vi orkade men tiden bara rusade iväg. Efter spelningen gick vi och käkade innan vi mötte upp grabbarna från Lost Friggos för en efterfest hos någon Fredrik som visade sig bo i samma hus som förfesten.
Kom inte i säng förrän klockan 6 imorse, vaknade två timmar senare jättetörstig innan jag somnade om igen och vaknade inte förrän 2 nu i eftermiddag. Lite jobbigt att sova bort halva dagen. Har inte gjort många knop nu i eftermiddag.. är för ovanlighetens skulle lite bakfull faktiskt! Har varit ute på en promenad med pappa och lagat Lök- och Rucolasoppa till familjen, det är ungefär allt. Dom andra skulle på bio ikväll, men jag kände att jag fick prioritera mina pengar lite. Nightclubbers ska spela på Ron på påskafton så då kan dom behövas.

Igår räknade ut hur mycket hela min resa kostade. Tänker inte avslöja siffran här, men jag hade en lite aning om hur mycket det kunde vara sen innan och igår när jag räknade på det visade det sig stämma nästan exakt! Häftigt att jag kunde ha så bra omedveten koll på pengarna trots alla inkomsterna och utgifterna under resans gång :).

Nu väntar jag på att mina deklerationspapper ska komma. Får jag tillbaka mycket pengar på skatten åker Elina och jag eventuellt på skidsemester till.. Alperna! :D Hoppas vi kan hitta en billig sista minuten resa!

Veckans låt blir Rise Against - Hero of War. Är verkligen helt kär i den låten! Den har förföljt mig hela denna veckan verkar spelas överallt, t o m Lost Friggos körde den igår! Tummen upp för det!

Denna bilden togs i Nong Khiaw när vi var ute på våran expedition. Jag älskar den, älskade hela den dagen när vi kom då nära laomänniskorna. Barnen var otroligt söta och tjöt Sabai Dee(hej) hela tiden.

När vi badade i floden kom flera av byborna ner för att kolla på oss. Kvinnan på bilden är mamma till alla tre barnen. Vet inte hur gammal hon är, men hon skulle nästan lika gärna kunna vara deras storasyster känns det som.

Så söta <3

Business Hours

Snodde denna bilden av Sivan som jag umgicks med i Laos. Denna skylten tillhör vårat gästhus i Nong Khiaw. Känns som att den kan skapa viss förvirring :)

Gubben var förövrigt nästan alltid där dom dagarna vi bodde där. Ända gången han inte var där var den dagen jag hade lämnat min nyckel till honom. Som tur väl var fungerade alla de andra rumsnycklarna även in till mitt rum så kunde bli insläppt av grannen. Haha!

Återanpassning till Sverige

Hej!

Nu har jag varit hemma i några dagar och börjar komma in i rytmen igen.
Efter dagarna i Vang Vieng tog jag först buss och sen nattåg till Bangkok. Det blev en väldigt jobbig resa eftersom jag mådde väldigt dåligt. Först var det bara illamående så jag trodde att jag var åksjuk som vanligt, men sen när det inte ens blev bättre på tåget förtod jag att jag hade fått samma skit som flera av dom andra hade haft i Louang Prabang, förmodligen något virus. Träffade en stockholmskille som hjälpte mig lite med min packning och alla visumgrejerna så det var skönt. Det var lite läskigt att vara så matt i kroppen att man var tvungen att ta hjälp av folk.

Bangkok
Kom fram till Bangkok klockan 6 på morgonen efter 20 timmars resa. Bestämde mig för att ta en taxi direkt till MBK, shoppincentret, för att slippa åka runt förmycket. Hann både äta frukost och slappa vid en dator innan det öppnade dock. Sen spenderade jag ungefär 9 timmar där inne :P innan jag kände mig nöjd. Det mesta av mattheten från dagen innan var borta som tur väl var, annars hade det aldrig gått. Efter dagen hade jag hunnit med att shoppa en helt ny garderob, mycket accessoarer och klippt håret så kände mig nöjd :). Hade redan innan det shoppat mycket på nattmarknaden i Luang Prabang så det blev verkligen mycket nya grejer.
Efter det skulle jag åka tillbaka till Ko San Road för att hämta det bagage som jag hade förvarat där medan jag var i Laos. Bestämde mig för att ta lokalbussen av tradition, billgt dessutom 1,50 kr för 30 minuters buss:). Denna gången gick det dock inte så bra pga av demostrationerna. När vi kommer till deras gator kan inte bussen köra längre så han slänger av oss allihopa och jag tvingas gå igenom deras högkvarter med all min packning. Hade dock sällskap med en thailändsk kvinna så det var skönt. Hon tvingades gå därigenom varje dag för att komma till jobbet och tyckte det var så obehagligt att hon hade tagit ledigt resten av veckan.
Jag kom iaf säkert fram till Ko San Road och på gästhuset fanns alla min grejer kvar och de var mycket hjälpsamma med att boka en taxi till flygplatsen samt lät mig förvara resten av sakerna där också under kvällen. I väntan på att åka till flygplatsen shoppade jag lite till och gick på en fotmassage. Mina fötter älskade det:).

Flygning
Incheckningen på flygplatsen gick sen bra trots att mitt bagage vägde 24 kilo, alltså fyra för mycket. Flyget var sen två timmar försenat så vi lyft inte från Bangkok förrän klockan 3 på natten. Fast efetr att jag köpt den finaste whiskeyn jag kunde hitta till pappa somnade jag liggandes på tre stolar tills klockan blev 3.
Det första jag ser hemma i Sverige är snööö. Tror jag var den enda på flygplanet som blev glad över att se det :D.
På Arlanda fick jag sen vänta på flyg hem till Ronneby i 7 timmar, pga förseningen missade jag morgonflyget. Även SAS såg genom fingrarna med mitt tunga bagage men var däremot lite bekymrade över längden på min väska. Tydligen är dom inte vana vid backpackerväskor här i Sverige:).

Hemma
Här hemma hade tiden verkligen stått stilla. Det kändes väldigt konstigt att komma hem till sitt gamla liv när jag känner mig som en helt ny människa och är tusen erfarenheter rikare. Fast samtidigt var det bra på något sätt, insåg massa saker dom första dagarna hemma, bla vad jag vill göra i framtiden osv. Nu ska jag bara lyckas med mina planer också!

Selma som jag hade saknat mycket var så himla fin när jag kom hem, vinterlurvig dock så blev ännu finare när jag hade trimmat henne lite :). Hon hör knappt någonting längre men är annars jättepigg så det är kul.
I fredags träffade jag hela gänget med Emma, Kasper, Piggen och Pumba. Det blev en pubrunda på Drop Kick, en liten jazzkonsert på Cafe och Matsal innan vi hamnade pa JH. Trevligt att se Ronnebyfolket igen :).

I helgen har vi varit i Västergötland för att gå på min farbrors 50 års kalas. Vi fick bo i farmor och farfars nya lägenhet som jag inte sett sen dom flyttade in. Tycker dom har fått det fint. Igår på vägen hem slog Johannes på stort och bjöd hela familjen på lunch för att fira min födelsedag. Jag fick ju passa på så beställde oxfilèn och den var mycket god :)

Nu på morgonen har jag städat undan alla min packning.. så nu är resan verkligen över :/.
Sen ska jag ut och springa! Har avlagt löfte om att åka vasaloppet nästa år och vädret här är jättefint här. Känns dessutom som att det enda jag gör är att fikaar. Imorgon har vi fika med Elina så det är inte över heller :)

Återkommer med bilder. Ska ta tag i sorteringen av dom 7 000 bilderna nu i dagarna :P

Mot Bangkok

Ska strax satta mig pa en buss till Vientienne, korsa gransen till Thailand och sen aka natttag till Bangkok. Har hort att det ar demostrationer i Bangkok och sett att dom visar mycket fran det pa TVn, men trodde inte att det var sa stort som dom skriver i DN. Hoppas man fortfarande kan rora sig inom centrum. Maste fran tagstationen till MKB(shoppingcentrum), fran MKB till Ko San Road och hamta det bagage som jag lamnat dar och sen aka till flygplatsen. Dom skulle bara vaga ockupera flygplatsen!

Har haft nagra riktigt bra sista dagar har, men det kanns fortfarande valdigt jobbigt att behova aka hem. Far beratta lite mer om det senare for nu borde jag ga och ata frukost om jag ska hinna med bussen.

Ses i Sverige!

Laos

Sabaidee!

Antligen har jag hittat lite billigt Internet har i Laos sa nu kommer annu en uppdatering.

Koh Samui

Jag tog nattfarjan till Koh Samui vilket funkade helt okej trots att vi fick ligga pa tunna madrasser pa golvet. Jag stannade sen pa Koh Samui tre dagar. Sjalva konserten som holl pa i tva dagar var inte rikigt sa bra som jag hade hoppats pa men det var kul att se artisterna live. Var lite sjuk och trott samtidigt sa kande mig inte pa topp. Det kandes iaf nastan som att man var hemma eftersom det nastan bara var svenskar dar och Sibylla fanns pa plats.

Chaing Mai, Pai

Fran Ko Samui tog jag nattbussen till Bangkok dar jag sov en natt innan jag akte vidare till Chaing Mai med taget. Chaing Mai ligger i norra Thailand i bergen och det tog ungefar 12 timmar att aka dit. Tag var mycket mer bekvamt an buss och dessutom fick man mat sa ar glad att jag valde det lite dyrare alternativet. Traffade en kille fran London sa hade sallskap med honom i Chaing Mai en dag innan vi bestamde oss for att aka till Pai som ar en liten stad annu mer norrut. Vagen dit var verkligen kurvig och upp och ner for bergen. Jag fick sitta med huvudet ut genom fonstret och med spypase i andra handen.. hemskt. Pai visade sig vara en ganska mysig liten stad men annars inget speciellt. Det var valdigt torrt i norra Thailand sa jag var lite besviken pa naturen. Vi hyrde en skoter alla dagarna sa hann se bade vattenfall och Pai Canyon som var fint. Pai ligger valdigt nara The Golden Triangel och det markte man pa att dom helt oppet salde opium osv langs med vagarna.

LAOS, Luang Namth och Neung Khiew

Fran Pai tog jag en nattbuss till gransen mellan Thailand och Laos. Vi kom fram till gransen vid kl 2 pa natten och fick sen ett gratis hotellrum fram till kl 8 pa morgonen da gransen oppnade. Sjalva gransen bestod sen av floden. Det var lite haftigt att sta pa en sidan av floden och se Laos pa andra sidan. 3 minuter med bat var sen vad som kravdes for att byta land. Fran gransen tog jag sen en buss till Luang Namtha som ska vara huvudstaden av norra Laos. Vagen dit var otroligt skig och dammig eftersom dom holl pa att bygga om vagen. Luang Namtha var inte mycket till huvudstad heller. Bara en gata med nagra gasthus och nagra restauranger. Jag sov bara dar en natt innan jag akte till Neung Khiew tillsammans med ett gang israeler och en kanadensare.  Det blev annu en skakig bussresa men val framme var det vart det. I detta omradet var allting mycket gronar och Krabiklipporna i stor version var tillbaka. Neung Khiew var en valdig mysig liten stad fast ar glad att vi akte dit ett helt gang for annars hade det nog varit ganska ensamt. Forsta dagen tog vi det bara lungt och njot av stillheten. Andra dagen gav sig fem av oss ut pa en egenguidad trekk. Det var verkligen en underbar dag. Vi hade ingen aning om vart  vi skulle ga eller vad vi skulle fa se. Pa vagen kom vi forbi tva sma laobyar. I den forsta gick vi bara igenom och tittade lite pa nar de arbetade. I den andra byn blev vi inbjudna pa lunch och fick allihopa sitta i en ring runt ett litet bord. Dom kunde knappt nagon engelska alls men det var otroligt vad bra det gick att komunicera via bara enstaka ord och kroppsgester. Dom hade problem att uttala mitt namn sa jag doptes till Matilao vilket dom alskade att saga. Efter ett tag blev jag bara forkortad till Lao vilket var ganska roligt :P. Under tiden i byn hann vi tomma en hel flaska Lao Wiskey sa vi var alla ganska glada nar vi gick darifran:). Jag gillar verkligen laomanniskorna dom ar valdigt trevliga och pratar mycket. Det marks att dom vill ova sin engelska.

Abseiling

Dagen efter gav sig jag och en av de israeliska killarna ut pa abseiling. Var guide var fran england vilket kandes tryggt. Med oss hade vi aven tva killar fran Laos som sa smaningom ska ta over allt som har med klattring att gora. Abseiling ar nar man aker med linor ner fran ett berg och i varat fall fran 200 meters hojd. Fast forsta behovde vi ta oss upp for berget vilket innebar 140 meters bergsklattering uppdelat pa tre etapper. Det var verkligen rolig och utmanande klattring. Trots att jag visste att jag hade linor sa var det lite laskigt nar vi kom upp en bit och det borjade blasa mer, sen samtidigt sag man marken typ 100 meter nedanfor :). Val uppe efter ungefar fyra timmarsklattring var alla uppe och vi kunde ata lunch. Efter lunch fick vi instruktioner om hur abselingen skulle ga till. Forst av allt skulle vi klattra igen runt hornet pa berget och sen dar pa andra sidan ankras fast i berget hangandes fritt i luften. Det var ocksa lite laskigt eftersom det inte fanns nagonting alls att sta pa och man helt plotsligt skulle lita pa tva linor 200 meter over marken.. men det gick bra :). Sjalva abselingen i sig var inte speciellt laskig eftersom man sjalv kontrollerade sin fart med linorna osv, daremot hade man otroligt fin utsikt som man kunde njuta av.

Luang Prabang

Dagen efter tog vi en tidig skjuts till Luang Prabang. Det vi akte med var som en stor Tuk-Tuk, typ flakbil med tak over. Det kallas nagot pa S men vet inte hur jag ska stava det. I alla fall var det en svinkall resa. Jag hade tur som fick sitta inne i bilen de forst 1,5 timmarna men sen overlat jag mitt sate till en laokvinna som fros valdigt mycket. Vadret har i Laos hade varit ganska kallt nagra dagar, kanske runt 15 - 18 C bara och blasigt. Sa att sitta utomhus pa flaket till en bil i 1,5 timme var inget kul. Val framme i Luang Prabang hittade vi ett helt underbar Guest House, nybyggt och dessutom valdigt billigt. Forsta dagen gjorde vi(fyra israeler + jag) inget speciellt. Gick bara ner en svang pa nattmarknaden och njot av lite civilisation igen :).
Igar korde jag en tempeldag vilket var trevligt. Vadret var fint sa jag fick samma varkanslor har som man brukar fa i Sverige :). Ett av templen ligger hogt over staden sa dar uppifran hade man fin vy. Pratade aven med en munk dar uppe som ocksa han var valdigt trevlig.

Tat Kuang Si

Idag har jag och tva av de israeliska tjejerna varit vid Tat Kuang Si som ar en park med vattenfall ca 40 min fran har. Det blev en otroligt harlig och avslappnad dag. Vattenfallen var fina och det var helt underbart att simma i de manga poolerna med iskallt sotvatten.

Bilder kommer nar jag har battre Internet!

Nu ska jag ge mig ut pa nattmarknaden igen for lite shopping innan vi hela ganget pa kanske 10 pers ska traffas och ata. Naama en av tjejerna fyller ar imorgon sa tror vi smygfirar henne lite :)

Har aven en trakighet att komma med for min del.. Min plan var att aka hem till Sverige i borjan pa april, men fick veta for nagra dagar sen att det inte finns nagra biljetter hem for mig att boka om till forran i mitten pa maj. Maj ar alldeles for sent for mig eftersom jag missar bade hogskoleprovet och provet i danmark om jag skulle stanna tills dess. Vi forsokte verkligen losa det pa alla mojliga satt men det gar inte sa pa onsdag aker jag hem till Sverige igen. Alltsa bara fyra dagar kvar pa denna underbara resan for mig :'(