Återanpassning till Sverige

Hej!

Nu har jag varit hemma i några dagar och börjar komma in i rytmen igen.
Efter dagarna i Vang Vieng tog jag först buss och sen nattåg till Bangkok. Det blev en väldigt jobbig resa eftersom jag mådde väldigt dåligt. Först var det bara illamående så jag trodde att jag var åksjuk som vanligt, men sen när det inte ens blev bättre på tåget förtod jag att jag hade fått samma skit som flera av dom andra hade haft i Louang Prabang, förmodligen något virus. Träffade en stockholmskille som hjälpte mig lite med min packning och alla visumgrejerna så det var skönt. Det var lite läskigt att vara så matt i kroppen att man var tvungen att ta hjälp av folk. 

Bangkok
Kom fram till Bangkok klockan 6 på morgonen efter 20 timmars resa. Bestämde mig för att ta en taxi direkt till MBK, shoppincentret, för att slippa åka runt förmycket. Hann både äta frukost och slappa vid en dator innan det öppnade dock. Sen spenderade jag ungefär 9 timmar där inne :P innan jag kände mig nöjd. Det mesta av mattheten från dagen innan var borta som tur väl var, annars hade det aldrig gått. Efter dagen hade jag hunnit med att shoppa en helt ny garderob, mycket accessoarer och klippt håret så kände mig nöjd :). Hade redan innan det shoppat mycket på nattmarknaden i Luang Prabang så det blev verkligen mycket nya grejer.
Efter det skulle jag åka tillbaka till Ko San Road för att hämta det bagage som jag hade förvarat där medan jag var i Laos. Bestämde mig för att ta lokalbussen av tradition, billgt dessutom 1,50 kr för 30 minuters buss:). Denna gången gick det dock inte så bra pga av demostrationerna. När vi kommer till deras gator kan inte bussen köra längre så han slänger av oss allihopa och jag tvingas gå igenom deras högkvarter med all min packning. Hade dock sällskap med en thailändsk kvinna så det var skönt. Hon tvingades gå därigenom varje dag för att komma till jobbet och tyckte det var så obehagligt att hon hade tagit ledigt resten av veckan.
Jag kom iaf säkert fram till Ko San Road och på gästhuset fanns alla min grejer kvar och de var mycket hjälpsamma med att boka en taxi till flygplatsen samt lät mig förvara resten av sakerna där också under kvällen. I väntan på att åka till flygplatsen shoppade jag lite till och gick på en fotmassage. Mina fötter älskade det:).

Flygning
Incheckningen på flygplatsen gick sen bra trots att mitt bagage vägde 24 kilo, alltså fyra för mycket. Flyget var sen två timmar försenat så vi lyft inte från Bangkok förrän klockan 3 på natten. Fast efetr att jag köpt den finaste whiskeyn jag kunde hitta till pappa somnade jag liggandes på tre stolar tills klockan blev 3.
Det första jag ser hemma i Sverige är snööö. Tror jag var den enda på flygplanet som blev glad över att se det :D.
På Arlanda fick jag sen vänta på flyg hem till Ronneby i 7 timmar, pga förseningen missade jag morgonflyget. Även SAS såg genom fingrarna med mitt tunga bagage men var däremot lite bekymrade över längden på min väska. Tydligen är dom inte vana vid backpackerväskor här i Sverige:).

Hemma
Här hemma hade tiden verkligen stått stilla. Det kändes väldigt konstigt att komma hem till sitt gamla liv när jag känner mig som en helt ny människa och är tusen erfarenheter rikare. Fast samtidigt var det bra på något sätt, insåg massa saker dom första dagarna hemma, bla vad jag vill göra i framtiden osv. Nu ska jag bara lyckas med mina planer också!

Selma som jag hade saknat mycket var så himla fin när jag kom hem, vinterlurvig dock så blev ännu finare när jag hade trimmat henne lite :). Hon hör knappt någonting längre men är annars jättepigg så det är kul.
I fredags träffade jag hela gänget med Emma, Kasper, Piggen och Pumba. Det blev en pubrunda på Drop Kick, en liten jazzkonsert på Cafe och Matsal innan vi hamnade pa JH. Trevligt att se Ronnebyfolket igen :).

I helgen har vi varit i Västergötland för att gå på min farbrors 50 års kalas. Vi fick bo i farmor och farfars nya lägenhet som jag inte sett sen dom flyttade in. Tycker dom har fått det fint. Igår på vägen hem slog Johannes på stort och bjöd hela familjen på lunch för att fira min födelsedag. Jag fick ju passa på så beställde oxfilèn och den var mycket god :)

Nu på morgonen har jag städat undan alla min packning.. så nu är resan verkligen över :/.
Sen ska jag ut och springa! Har avlagt löfte om att åka vasaloppet nästa år och vädret här är jättefint här. Känns dessutom som att det enda jag gör är att fikaar. Imorgon har vi fika med Elina så det är inte över heller :)

Återkommer med bilder. Ska ta tag i sorteringen av dom 7 000 bilderna nu i dagarna :P

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0