Block 3 är igång!

Nu är block 3 av 4 igång här i skolan. Danmark har sina terminer indelade i fyra terminer istället för två som jag tror att det är i Sverige. Histologi och biofysiktentorna som vi hade förra veckan ingår i kurserna Cellbiologi respektive Anatomi, båda de kurserna kommer ta slut efter block 3 som avslutas i början på april med tre tentor: anatomi, cellbiologi och genetik.
-
Helgens utgång i stan var väldigt bra. Vi träffades allihopa hos Cathrine där vi förfestade och såg handbollssemin, synd att Sverige inte vann sin match men stämningen blev bra igen när iaf Danmark vann sin. Vid elvatiden åkte vi in till stan och efter en snabbt shotstopp på Out of Juice hamnade vi på en pub/club på Vesterbrogade precis vid rådhusplatsen. Efter någon timme dök riktigt många från klassen upp vilket var himla kul. Fram till klockan 5 på morgonen när stället stängde var vi säkert 30 st veterinärer där inne som firade att tentan var över :D. Eftersom jag inte kom i säng förrän klockan åtta eller något så blev det inte särskilt mycket gjorde i lördags. På kvällen träffades vi igen hemma hos Louise för att ha en ost och vin kväll. Det blev en himla trevlig kväll med alldeles för mycket ost. Jag har mätt på det för ett tag framöver nu känns det som.
-
Idag hade vi presentation av bakbenets muskler, blodkärl och nerver på vår räv. Kan inte påstå att någon av oss kunde det särskilt bra, men de verkade ha lite överseende med det eftersom det faktiskt var tentor förra veckan.
Efter skolan gick Cathrine och jag till gymmet för att skriva in oss på Fitnessworld men man skulle visst registrera sig över nätet så vi fick snällt släpa hem våra saker igen. Istället blev det en mycket ledig kväll för mig idag. Jag fixade mat, nämligen rårakor som kan vara en av de godaste(och enklaste) smårätterna för tillfället. Till det blev det Irenes lingonsylt och haricot verts.
Imorgon ska vi ha hjärtföreläsning följt av en timmes skärning osv i olika hjärtan. Det låter kanske lite konstigt att vi håller på och skär och dissekerar olika kroppsdelar hela tiden, men man har blivit så van att det är precis som en vanlig lektion typ. Jag tycker det är kul att man kan känna igen allt på sig själv också. Förra året när vi fick pilla på ett människohjärta i formalin var till exempel lite häftigt :P
-
Här är bilder från Handbolls VM i Malmö 17/1
Det var jag, Louise, Christina, Line, Drews, Cathrine och de från hennes hus som åkte över till Sverige för att se. Kroatien- Australien och Danmark - Slovakien. Det blev en grymt bra kväll med häftig stämning till danmarksmatchen. Jaq tror nästan 9000 som var och såg matchen och nästan alla var danskar. Skulle jag gissa så var det nog också, 500 slovaker, 10 australiensare och kanske 50 kroater ;). Med andra ord hejjade typ hela arenan på Australien(för de tyckte synd om dem) och sen såklart Danmark.
Efteråt stannade vi kvar och minglade med landslaget eftersom Lines kusin är tillsammans med en av landslagsspelarna. Jag tog också en bild med honom men ser så dum ut medan han ser snygg ut så tänker inte lägga upp den. Det var kul att spana på dem efteråt iaf.
-
Louise, Christina, Line och jag. Drews tar fotot
Smygfoto på Balic
Mikkel Hansen Danmarks VM-hjälte i aktion.
Nästan hela arenan var fullsatt!


Kommentarer
Josefin

Hej! Jag ska söka till veterinärutbildningen i Danmark nu. Jag har några frågor angående ansökningsschemat. Har du lust att försöka hjälpa mig med dessa? Hör av dig isf på min mail [email protected]



Ps. Jag har sommarjobbat på millegarne jag med, men det var år sedan.. :)

2011-02-17 @ 16:14:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0