Beautiful Montenegro

Uppdatering igår kl 18

-

Efter 3 nätter i Kotor i Montenegro sitter vi nu på ett 10 timmarståg mot Belgrad i Serbien.

-

Dagarna i Montenegro har varit helt fantastiska, vilket land alltså! Fin natur, trevliga människor och billigt. Vi hade planerat att ta bussen från Dubrovnik i Kroatien kl 10 i lördags, men när vi har köpt biljetterna visar det sig att den var ändrad till kl 11. Sen visar det sig att den var försenad så det slutar med att vi inte kommer iväg från Dubrovnik förrän framåt 1 tiden. Det blev sen en ganska jobbig resa eftersom luftkonditioneringen knappt fungerar och vägen mellan Kroatien och Montenegro var rätt dålig, med vissa sträckor där det endast var grusväg. Passkontrollerna tog också väldigt lång tid där vi allihopa skulle stiga av vid den Kroatiska passkontrollen där det kronglade för några passagerare och sen visa pass igen några hundra meter fram i den Montenegrinska passkontrollen.  Vi kom hur som helst fram till Kotor i Montenegro efter kanske 3 timmar och avundades inte dem som skulle till städer längre bort.

I Kotor stannade vi i 3 nätter på ett hostel som låg precis vid strandkanten. Jag älskade den staden! Den ligger inne i en väldigt lång vik(Kotorbukten) omringad av höga berg, med en fin ”gamla stan” och med stadsmuren som går högt upp bland bergen.  Tror inte det bor mer än kanske 6000 människor så de var himla mysigt. Första kvällen och andra dagen tillbringade vi bara nere på bryggan med att sola och bada. Samma dag som vi kom var det också en stor fest som hyllning till Kotor så det var fest inne i ”gamla stan” och med båtparader på havet.

Igår tidig morgon tog vi bussen till Tivat, en stad som ligger längre ut i viken, för att dyka. Jag hade efter lite googlande och några mail kommit i kontakt med dykklubben Neptun som för 70 euro ville ta oss med ut för en heldag på havet och 2 dyk, inklusive all utrustning. Det var dykinstruktören(Igor), en serbisk polis och jag som skulle dyka. Det första dykstället låg ca 1 timme bort från dykcentret med båt och var tänkt att vara ett lätt dyk eftersom jag var osäker på hur mycket jag kom ihåg från dykutbildningen som jag tog i Australien för 3 år sedan.  Kan ju säga att jag inte kom ihåg speciellt mycket till att börja med, men när Igor hade gått igenom all utrustning med mig och jag väl låg i vattnet kom det tillbaka mer och mer.  I början när vi gick ner kändes det lite ovant, speciellt med att vara i jämnvikt och att hålla sig på rätt nivå bara med hjälp av andningen. I det Open Water certifikat som jag har har man ett maxdjup på 18 meter. Jag har fullt upp med att kolla på fiskar, sjöstjärnor och snäckor märker bara att det har blivit rätt kallt, så blir ganska förvånad när den serbiska polisen vinkar på mig och visar mig sin dykarklocka och att vi är nere på 24.5 meter, man tappar verkligen uppfattningen om tid och rum där nere. Till dyk nummer 2 åkte vi ytterligare en timme utåt och ut ur viken till öppet hav till något som kallas Blue Cave. Där är verkligen sjukt fint med turkost jätteklart vatten. Man simmar in i en grotta som hade väldigt mycket koraller, sjöstjärnor, sjöborrar och fiskar, inte helt i nivå med Australien men nästan, det var himla coolt. Där inne tappade jag ännu mer uppfattning eftersom man i det kalla vattnet simmade in i varma strömmar så man kan inte ha kallt vatten som indikator på djup. Inte heller hjälper det att kolla mot ytan eftersom vattnet är så klart och man kan se den från ganska djupt. Långt där nere hittade vi dessutom en muräna, min favoritfisk, som till skillnad från den bruna muräna som gjorde små utfall mot oss i Australien var lilablå med blå mönster, skitcool. När vi efter 40 min kommer tillbaka och upp till båten igen visade Igor mig sin dykarklocka som då står på 29.7 meter!! Förmodligen har jag varit ännu längre ner eftersom jag sjönk ganska mycket när vi kom ner på djupare vatten och jag inte hann med och blåsa upp västen. Måste säga att Igor var en jätteduktig instruktör och dykkompis(man visste ju inte hur standarden skulle vara) och det var verkligen en skitbra dag och förutom 2 dyk fick vi komma ut på en ordentlig båttur och allt det för 70 euro. En normal månadslön i Montenegro ligger visst på 300 – 500 euro så det är klart att det för Igor var en ganska hyfsad dag när han också fick 30 euro av den serbiska polisen som hade egen utrustning.

-

I morse kl halv 7 tog vi så bussen från Kotor till Podgorica(huvudstaden) som tog omkring 2 timmar. Vi hade egentligen tänkt sova en natt i Podgorica men när vi kom dit vid 9 och såg hur det såg ut från bussfönstret bestämde vi oss för att gå direkt till tågstationen och ta 10 tåget till Belgrad i Serbien. Podgorica såg mest ut att bestå av mer eller mindre förfallna bostadshöghus och inget egentligt centrum.  Eftersom idag är första giltighetsdagen på vårt interrailpass och vi vill hinna med mycket på de 22 dagar som vi har från och med nu så kändes det som att de var lika bra att komma till roligare städer så fort som möjligt. På stationen träffade vi två svenska killar, faktiskt de första svenskar vi sett och hört i Montenegro och nu sitter vi alltså här på tåget med dem och klockan är snart 6 på kvällen och vi har 2 timmar kvar. När vi skulle på tåget råkade vi dessutom trampa in i en kupé 1:a klass och tänkte att ”här var det fräscha tåg” när konduktören sen kom så säger han att vi ska längre bak men får sitta kvar för 3 euro i Montenegro så de gjorde vi tillsammans med en Montenegrinsk äldre man. Norra delarna i Montenegro var fantastiskt att se från tåget då man kör högt uppe på bergen. På gränsen Montenegro-Serbien var det en passkontroll- biljettkontroll- passkontroll och betala ytterligare 10 euro om ni vill sitta kvar i 1:a klass så de gjorde vi det också eftersom det är sköna säten och AC här inne och man sitter i egna kupéer med bara 6 säten :P. Den montenegrinska mannen som sitter bredvid mig är väldigt trevlig och bra att ha för han pratar engelska och kan översätta när konduktörerna vill ha mer pengar samt köra ut folk som gör anspråk på den sista platsen i vår kupé. När vi kommer fram ska vi på hosteljakt och sen stannar vi nog där ca 2 nätter innan vi åker till Sarajevo i Bosnien- Hercegovina

-

Uppdatering idag

-

Tåget kom aldrig fram :P efter att ha stannat en timme ute i bushen någon stans för att motorn hade gått sönder kom vi igång igen men sen bara till Nya Belgrad där tåget visst slutade fungera igen. Vi fick lite olika anledningar ”no power”, ”no fuel” och ”no oil”, vet inte vilket som var problemet. Men vi sket i alla fall i tåget då när klockan var omkring halv 12 på natten(vi skulle varit framme kl 8) och gick en bit innan vi hittade en spårvagn som kunde ta oss den sista biten fram. Som tur väl var hade vi träffat en hollänader på tåget som ringt och bokat hostel åt oss så vi slapp leta efter boende. Kan säga att jag sov gott inatt efter 18 timmars resande.

-

Nu ska vi snart ge oss ut på stan i Belgrad. Tjejen som jobbar här säger att det blir 38 C idag så de kan nog bli svettigt så hoppas vi kan hitta någon sjö/flod att bada i.

-

Bilder nedan från Montenegro :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0