17/2

Hejhej!
-
Hjärtföreläsningen och övningen var cool. När vi kom in till övningen låg det ca 100 st hjärtan från lite olika djur utspridda. Måste säga att det var väldigt spännande att dissektera i dem, speciellt dem från häst som var i fotbollsstorleken :P. Nu denna veckan hade vi en annan dissektion med klor, hovar och spenar, det var mindre kul för i spenarna fanns rutten mjölk som luktade fruktansvärt... okej nog med sånt snack :)
-
De senaste veckorna har det hänt ganska mycket. Både i skolan och annars. I skolan har vi haft en hemtenta till i anatomi nr 4 den här gången samt presentation av räven nr 5.
Jag har också skrivit in mig på gymmet, Finess World, som finns över allt här i Köpenhamn. Förra veckan var vi väldigt seriösa och tränade innan skolan två dagar. Sen hade jag så mycket träningsvärk att jag inte kunde sova riktigt på flera nätter :P. Gymmet har också riktigt många danspass också som jag ser fram emot. På lördag är Anna och jag anmälda till dubbelpass, först Funk följt av Dancefit, som ska bli kul.
Jag har också fått iväg ansökan till ett kollegium jag väldigt gärna vill komma in på. Tycker det är lite långt till skolan som jag bor nu även om det är skönt att ha skogen bakom huset. Kollegiumet jag sökt ligger 1 km från Huvudbanegården så det är lite skillnad.
Sen är jag, Martina och Anna anmälda till danskakurs som börjar nästa vecka, så då blir det ännu mer plugg. Vi ska läsa det i 12 veckor med en examen på slutet. Tror det kommer bli lite svårt att hinna med allt men hoppas den är kul iaf så det inte känns så jobbigt :).
Och som grädde på moset ska jag börja rida också.. Mailade på en häst för några veckor sedan, först var det meningen att det skulle vara en "part" som typ är halvfoderhäst. Men jag tyckte det skulle bli lite för dyrt samt att jag inte vill vara alltför bunden till något. Så nu har vi gjort en liten deal att jag ska hjälpa henne med hästen gratis tills hon hittar någon annan. Så så blir det om jag tycker om hästen och ägaren tycker om mig. Ska provrida när jag fått hit mina ridkläder nästa vecka tror jag.
Har även pratat lite med Sinne som jag lärde känna när jag jobbade med hästar här i Danmark i våras. Tänkte jag skulle åka med henne och hälsa på uppe hos Christian någon dag. Vore kul att både se henne rida och att träffa Christian och Vivi.
-
Nu är det snart bara en vecka kvar till lovet. På fredag tror jag mamma och pappa kommer hit på en weekend innan jag åker med dem hem till Ronneby några dagar. Tors, fre och lördag på lovet väntar det sen fester här i Köpenhamn. Danskar verkar vara mycket förtjusta i att klä ut sig för tycker alltid det ska vara något dumt tema. På lördagen ska jag på årlig karnivalfest i Cathrines hus.. tips på vad jag ska klä ut mig till? Tydligen kan man typ vara allt :P
Efter lovet sen är det slut på allt nöje för då är det bara tre veckor kvar till den stoooooora tentan! 2 timmar Genetik, 2 timmar Cellbiologi och spot-test i Anatomi. Cellbiologin känner jag att jag har ganska bra koll på och har redan börjat repetera den. Genetiken började vi med denna veckan och jag är totalt lost. Kan inte minnas att vi lärde oss något mer än ett simpelt kryssnings schema i gymnasiet, många andra verkar kunna betydligt mer. Hoppas jag lyckas hitta någon logik i den närmsta veckorna. Anatomin är med lite läskig för att vi har läst den konstant i 5 månader när den tentan kommer, så det är en hel del vi hunnit gå igenom. Tycker det är lite svårt att veta vad man ska plocka ut och lära sig. Men att lära sig alla dissektionerna i sömnen med alla latinska namn på ben, muskler, muskeltillhäftningar, nerver, blodkärl osv känns som ett säkert kort..
-
Imorgon har vi bara två timmars uppsamling i genetik. Sen ska vi allihopa och träna följt av en middagsfika. Sen på kvällen är det som vanligt A-vej fest och sådär. Eventuellt är det konsert på lördag med när en av killarna i klassen ska spela.. och på söndag ska jag åka till Cathrine och sätta igång med allt anatomiplugg!
-
Här är bild från utgången förra helgen tror jag. Vi var lite vilda och festade på en torsdag ;). Det blev en otroligt bra fest ända till jag klockan 3 på natten insåg att alla bussarna i Köpenhamn höll strejk och jag fick fördriva tiden på huvudbanegården fram till lite efter 5 när tågen började gå igen. Kom hem kl halv 7 en halvtimme innan jag borde åka till skolan. Dock tog jag mitt förnuft till fånga och insåg att jag inte skulle till skolan utan och gick och la mig... men ryktena säger att vissa av de andra faktiskt tog sig upp och Maja höll visst ut ända till lunch innan hon gick hem..
Cathrine och Torkild ;)
I fredags firade A-vej konfirmation och de Jyska hästarna kom dragande med ölen :P


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0