Belgrad, Serbien

Från tågresan igår kl 15

Nu sitter vi på tåget från Belgrad till Sarajevo i Bosnien Hercegovina. Tåget gick från Belgrad i morse kl 8 och vi beräknas vara framme vid 17.30. Vi kom ganska nyligen in över gränsen från Kroatien som tåget gick via. Det är en väääääääldigt svettig tågresa och vi är väldigt slitna från gårdagens fest. Vi hamnade i kupé med 2 danska tjejer i morse men nu har vi flyttat in i kupén bredvid där vi kan ligga utslagna över 3 säten var.

-

Det vi gjorde i Belgrad igår var att tillsammans med Linus och Johan, de två svenska killarna från Vänersborg som vi träffade på tåget, gå runt stan och titta på fortet som ligger över staden. Belgrad kändes som en storstad men utan några speciellt fina byggnader eller liknande, tyckte det påminde lite om Berlin, men en blandning av gamla, nya och förfallna byggnader.

På kvällen festade vi med dem på hostlet och följde med dem till en partybåt på floden Sava som rinner genom stan. I morse kunde den här resan fått en lite jobbig vändning för mig eftersom jag när vi checkade in på hostlet fick alla fyras pass tillbaka av receptionen och när jag delar ut dem så har jag råkat ge mitt pass till Linus och själv tagit hans. Han och Johan åkte till Budapest en timme tidigare än jag och Elina åkte och som tur väl är har han av någon anledning tagit fram passet och kollat på det innan dom går från hostlet och ser då att han har mitt pass. Vad jobbigt det hade blivit om han på gränsen till Ungern och jag på gränsen till Kroatien upptäckte att jag hade fel pass..

-

Vi planerar nu att stanna i Sarajevo i alla fall 3 nätter och åka en endags tur till Mostar eller eventuellt sova där en natt också medan vi kan lämna våra stora backpackers kvar i Sarajevo eftersom vi ändå ska tillbaka dit för att komma vidare med tåget. Därifrån tar vi nog nattåget till Zagreb och sen vidare till Slovenien.

-

Från tågfönstret i Bosnien Herzegnovia:



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0