Rumänien

Skrevs 2/9 kl 10

Vi stannade 3 nätter i Constanta. Får nog säga att jag tycker både staden och stranden där vid Svarta havet var en besvikelse, eller i alla fall inte så bra som vi trodde att det skulle vara, men det var skönt med sol och bad några dagar.

Efter en dag på stranden tog vi i förgår tåget från Constanta – Bukarest. Det tåget blev inte helt oväntat en timme försenat(verkar vara standard här) så vi missade tåget vi tänkt ta från Bukarest till Brasov i Transsylvaniens i berg, och fick vänta någon timme. Nästa tåg tog sen tre timmar så vi var framme i Brasov runt midnatt. Igår spenderade vi hela dagen med att gå runt i Brasov som var verkligen en skitfin och mysig stad med gamla byggnader. Det verkade också vara massbröllop i staden för vi såg säkert 10 brudpar bli fotograferade lite överallt och sen köra runt i bil hela eftermiddagen. Framåt kvällen tog vi liften upp på Mt Tampa 900 meter som ligger vid sidan av stan där vi vandrade lite, tittade på solnedgången och till sist gick den ganska långa vägen ned för berget.

Nu sitter vi på tåget mellan Brasov – Sighisoara som ska ta ca tre timmar. Sighisoara ligger också i bergen i Transsylvanien och sägs vara Draculas hemby. Så vi tänkte låsa in backpackerväskan på stationen och spendera dagen där för att sen ikväll vid kl 20 eller midnatt ta nattåget till Budapest i Ungern. Tar vid det som går vid kl 20 är vi framme kl 5 imorgon bitti och väntar vi till midnatt är vi framme vid i tiden, så får se vilket vi gör. Rumänien ligger en timme före ungersk tid(och svensk) så resan kommer ta 10 timmar.

Det allmänna intrycket av Rumänien att vi inte alls sett mycket fattigdom som jag hade inbillat mig att det skulle vara och att det är mycket mer ”civiliserat” än vi sett i många av de andra länderna och dom har också varit duktiga på engelska. Landskapet har inte varit sådär häftigt utan det är mest kullar, ganska lite grönska pga torka och lantbruksmark överallt med mycket majs och solrosfält. Ang lantbruket så verkar många fortfarande sig av häst och vagn här, i alla fall för att skörda majs, vi har inte sett många traktorer. Precis som alla dom andra länderna verkar dom älska att smaksätta allt med körsbär (Visinie), överallt i affärer ser man typ yoghurt, marmelad, pajer, tuggummi, menthos, glass, choklad, och bilder på körsbär på bärkassar. Körsbär kommer typ vara symbolen för den här resan, och jag är helt förälskad i yoghurten.

Efter Budapest imorgon så är planen Bratislava i Slovakien, Prag i Tjeckien och Krakow i Polen. Sen är det lite knepigt hur vi ska komma hem, för färjan från Gdansk- Karlskrona är mycket dyrare än vi trodde, och ska man åka via Tyskland och Danmark hem blir det krångligt för mig eftersom jag inte får åka genom Danmark på mitt pass och Elina inte genom Sverige så blir kanske lite jobbigt med när och hur man ska lösa biljetten. Speciellt för mig eftersom Hamburg- Köpenhamntåget inte har stopp längs vägen så vet inte hur det fungerar om jag bara vill betala en halv biljett eller något för den del av resan som går genom Danmark. Jag försöker maila Stena Line angående studiepris på färjan men tanten påstår att det bara är tyska Stena Line som har studiepris trots att jag via stenaline.se kan boka en resa Gdansk – Karlskrona för studiepris och gå hela vägen till godkänn betalning. Så får väl se hur det blir med det :P

Uppdatering idag 3/9

Vi var i Sighisoara över dagen igår, gick runt och kollade på Draculas hemby och låg i en park och lyssnad på kristen körsång någon timme. Var lite coolt att höra svenska psalmer på rumänska. Vi fick tom en bok av dem med de rumänska psalmerna i. På kvällen tog vi tåget till Budapest så vi kom hit vid 5 tiden i morse. Sen tog det en jäkla tid för oss att komma till hostelet eftersom vi först inte hade några ungerska pengar eller tillräckligt små euro för att köpa metrobiljett och alla växlingskontor var stängda. När det sen hade löst sig hittade vi inte hostlet utan irrade runt ett bra tag. När vi till sist hittade hostlet väntade dock en gigantiskt all you can eat breakfast som gjorde oss på bättre humör. Vi får inte lov att checka in förrän kl 14 så har mest slappat i hostlets stora loby(känns som att vi bor på hotell). Nu har Elina gått ut en sväng och jag funderar på att också gå en sväng innan vi får komma in på rummet och kan duscha och byta om och ge oss ut på riktigt :)