NYA ZEELAND

Hej!

Nu har vi varit pa Nya Zeeland i nastan en vecka! Tiden gar verkligen fort!

Flyget gick bra och "lille Leif" som vi hamtade ut nar vi kommit fran till Christchurch ar over forvantan! Till bilen fick vi ett campingset med bla talt, sovsackar, liggunderlag, gaskok, tallrikar. Hur mycket som helst var inkluderat i det paketet. Dom slangde aven med ett bord och tva campingstolar som vi inte hade betalt for. Vi stannade i Christchurch i en natt, jattefin stad innan vi korde mot bergen. Jakla vilket haftigt Nya Zeeland har alltsa! Det var sa himla vackert att kora upp i bergen och se hoga snotoppar sticka upp genom molnen!
Vi korde over Arthurs Pass till vastkusten pa dag nr 3. Det var inte meningen att vi skulle stanna dar, men det fanns sa himla mycket att se. Tror vi gick tre olika track och kollade pa vattenfall, skog och utsikten. Arthurs pass rekomenderar jag verkligen alla att kora over, sa ovantat fint :)

Dag nr 4 spederade vi i Hokitika, den stad som guldrushen kom till forst tror jag. Dar bokade vi in oss pa en heldags galciarklattring i Franz Josef. Glaciarvandlringen borjade kl 8.15 pa morgonen och holl pa till kl 5. Det var verkligen haftigt! Petter sag till att vi hamnade i grupp nr 1 som skulle ga forst och halla hogst tempo. Det var jattebra eftersom glaciaren andras hela tiden kunde vi inte ga den uthuggna vagen utan fick ga pa en helt nya vag. Det var nasten det basta pa hela dagen, att se guiderna hugga steg framfor oss i isen och att vi sen var forst med att ga pa dom :). Forutom stora vattenblasor pa halarna efter ispjaxorna var det en toppendag. Vi hade stralen sol och jattevarmt. Man kunde ga med uppkavlade byxor och T-shirt nasten hela tiden. (Vadertabell: nar solen skiner ar det bikinivader, nar den inte skiner, svensk host). Det skulle tydligen regna i Franz Josef mandag, onsdag och torsdag, sa vi tajmade verkligen in det bra med supervader pa tisdagen. Det kan inte alls varit samma upplevelse att gora det i daligt vader :S.

Nu ar vi i Queenstown efter en dag i Wanaka. Har kommer vi nog stanna en eller tva dagar for gillar staden. Queenstown kanns som en stor fjallby och ligger jattefint mellan bergen och en sjo. Imorgon tankte vi ta en dagstur vasterut for att aka till Isengard, som i Sagan om Ringen. Flera av filminspelningsplatserna ligger bara nagon mil utanfor stan har. Sen ska vi aka vidare till Te Anau innan vi aker till Milford Sounds for en kryssning och lite vandring :)

Sjalva taltningen har ocksa gatt superbra. For det mesta bor vi pa gratis campingplatser som Department of Conservation har hand om. Forutom forsta natten har det inte varit kallt att sova dar inne heller. Det tog nog bara nagon dag for kroppen att stalla om sig fran Brisbanes fuktiga + 35 till NZ kanske 15-25 C. Vi har aven gjort nagra fulingar och sovit i bilen dar man inte far sova. Imorse blev vi vackta kl halv 6 av "knackknack pa rutan" och en snall man som ville informera oss om att vakterna skulle komma om en halvtimme :). Det var valdigt bra att komma ivag sa tidigt for vi var har i Queenstown redan vid 9 imorse och checkade in pa var campingplats. Inatt ska vi bo pa en riktig campingplats med kok och sant for att ladda vara kameror, mobiler och for att tvatta!

Nu orkar jag inte skriva sa mycket mer. Borde ga ut och njuta av Queenstown och solen istallet innan Petter kommer tillbaka fran sin cykeltur :)

Hors igen langre fram! Kram

I glaciaren! :)

New Zealand next!

Kl. 22.45

Hejsan!

Nu ar jag antligen klar med min packning!
Tidigare idag har vi varit inne i stan en svang for att shoppa lite och jag traffade Petter for att forsoka gora en reseplan. Fast vi vet nog fortfarande inte at vilket hall vi ska borja kora, men har ju i alla fall 3 timmars flygresa pa oss att bestmma nagot.
Sen nu ikvall har vi varit pa middag hos Steve och Marie(Emmas farbrors barn). Precis som forra gangen bjods vi pa grymt god mat. Couscous, kyckling, lamm och sallad. Sen chokladgodis och cappuccino till efterratt. Couscous har jag inte atit sen Kim och jag var i Tunisien for over 2 ar sedan sa det var verkligen kul att bli bjuden pa det. Mycket gott var det ocksa :)
Har i Brisbane har det varit over 33 C dom senaste dagarna sa det var valdigt skont att bada i deras pool ocksa.

Nu har jag precis avslutat min packning och ar grymt nojd med resultatet. Min stora backpacker vager 17 kilo(vagde 21.4 sist vi flog och hade tva kassar som handbagage) och sen har jag bara min Daypack som handbagage :). Vagde dessutom vaskan pa den av tre vagar i huset som vager mest! och tro mig vi har provat dom alla for att se vilken av dom som gor oss gladast ;).
Sen far jag val tillagga att jag lamnat en kasse har som vager 4 kilo, med bla min Lonely Planet, wwoofingbok, solkram och brochyrer. Skont att slippa slapa med sig det.

Sahar glada blev Emma och Sara nar jag kom och motte dom pa busstationen i tisdags :)
Det kommer verkligen bli konstigt att aka ivag utan dom till Nya Zeeland..

Det har kaoset skapade vi pa varat rum efter bara en dag hos Emmas farbror i Brisbane :/

Sahar fin ar min packning till NZ nu :)

Glomde ta med mitt USB hit till datorn, sa far lagga in bilderna fran Noosa en annan dag. Det ar mest bilder pa sol, bad och surfing, samt bilder fran Sverigekvallarna vi hade dar. Det bodde verkligen massor med svenskar pa varat hostel vilket var jattekul :)

Nu ska jag ga och lagga mig. Klockan ar 23.00 har nu och jag ska upp vid 03.45 igen. Tankte hinna med att duscha innan vi kor till flygplatsen vid 5 tiden. Klockan 07.45 lyfter planet mot NZ, sen ar vi framme kl 14.05 nya zeelandsk tid. + 3 timmar harifran och + 12 timmar fran Sverige. Vid 15.00 ska vi hamta upp bilen och sen bar det av :)

Nytt inlagg kommer nar vi har tid att sitta vid en dator!
God Natt!

Fraser Island

Kl 22.40

G'Day Sweden

Nu kommer det en liten uppdatering från Fraser Island.

Fraser Island:
Världens största sandö en kombinationa av sand, långa stränder, vackra sjöar, regnskog och ännu mera sand.

Vi kom först med Grey Houndbussen till Rainbow Beach där vi bodde i två nätter. Dingos var ett väldigt trevligt hostel med gratis pannkaksfrukost varje morgon.
Dagen innan vi skulle åka ut till Fraser hade vi ett möte där vi delades in i grupper. Vi hamnade i en väldigt bra grupp så det var kul. Det var vi, 5 tyskar, 2 engelskmän och en canadensiska.
Det vi skulle ge oss ut på var en self-drive safari i tre dagar. Vi var 11 personer som skulle åka i en jeep, sova i tält, laga mat på gasspis och kissa i skogen. Sammanlagt åkte 4 jeepar ut tillsammans tidigt på morgonen efter att vi hade packat bilarna. Vi började vår resa med att köra fast i sanden så bättre start kunde vi ju fått.

Vi blev iaf proffs på att putta loss bilar.

Efter att vi tagit oss loss och åkt över med färjan åkte vi mot Lake McKenzie. Vägen dit var verkligen hemsk och vi flög upp och ner dä bak i bilen. Det går inte riktigt att beskriva hålen i vägen, men på filmerna jag gjorde så både syns och hörs det hur hemskt de var :P
Carmen och Sara mitt i ett hopp :)

Plöstligt när vi kör där börjar det komma vätska längs med fönstrena. Först trodde vi det börjat regna, men sen när vinlukten också kom förstod vi att det måste vara vin som forsar läng med fönstrena. Det visar sig att vår kylbox har vält och en goonopåse har krossats rakt i min väska, mindre kul.. Emma passar på att rädda det sista av vinet iaf :P, och sen hittar vi lite ölbrukar längs med vägen också. Tur att vi hade tur att vi hade iaf 30 liter med oss ;)

När vi ska hem från Lake McKenzie kör vi fast för andra gången. Denna gången krävs det massor med hjälp innan vi kommer loss eftersom vi fastnat i rampen. Det kan vara här som fjädern och handbromsen går sönder :O. Tillsist så lyckas vi ändå ta oss loss och kan fortsätta mot den tänkta campingplatsen.

Lake McKenzie var väldigt fin.
Jag, Sara och Emma. Inte helt oväntat så har vi James och Tom i bakgrunden :)

Efter en sen middag blir det party. Vi campar tillsammans med dom andra bilarna så sammanlagt är vi 44 personer som tältar tillsammans vid stranden. Redan ganska tidigt börjar dingosarna stryka runt lägret. En av dom promenerade t o m in bland tälten och jag kunde gå väldiigt nära.

På dag nr 2 fick jag köra( man skulle egentligen vara 21 år) och det var galet kul :). Full fart på stranden, strålande sol och vatten sprutand runt hjulen!

På vägen mot Indian Head stannar vi till vid Maheno Shipwreck och våra kära engelskmän hjälper som vanligt till i bakrgrunden!

Team Sweden skötte körningen sista dagen och jag fick göra en skogskörning också vilket var väldigt häftigt. Grupp D var verkligen ett härligt gäng :)

Här sitter vi och äter frukost ovanför Lake Wabby på morgonen innan vi ska börja köra tillbaka.

Omelett Team Sweden :)

Fraser Island var verkligen ett äventyr. Vi sov i tält som läckte in vatten när det regnade en natt. Vi hade varken kudde eller liggunderlag. Toalett grävde vi oss ute i skogen och diskade gjorde vi med sand och vatten :). Nätterna var så himla häftiga. Månen var helt borta så tusentals stjärnor lös jättestarkt. Det var väldigt fint och nästan alla gick ner på stranden och la sig. Jag fick lära mig alla stjärntecknen på tyska med, ganska likt svenskan faktiskt.
Körningen sista dagen var ganska galen och när vi skulle hinna till färja och det blev mer eller mindre en nära döden upplevelse. Han som körde var allt annat än nykter, men gjorde ett väldigt bra jobb. På Inland track fick man köra i 30 km/h och där for vi fram i 65 km/h. Snacka om att man var ganska skakis när vi väl kom fram i samma minut som färjan skulle gå. Tur att jag satt i framsätet, kan tänka mig att det var ännu värre där bak.
Jag är inte så säker på att jag skulle göra om Fraser men det kommer definitivt vara en av dom bästa minnena från Australien. Får ta det lungt med spänningen nu ett tag framöver också.

Nu ska jag ta och sova. I övermorgon åker jag och Petter till Nya Zeeland. Måste packa och sånt imorgon, men just nu känns det faktiskt inte alls som att jag ska iväg. Man har blivit så van att resa att det inte blir så speciellt. På eftermiddahgen sen är vi bjudna på middag hos Marie och Steven vilket ska bli kul.
Jag kommer tillbaka till Australien runt lucia och sen firaras det jul i Byron Bay med Sara och Johan. Emma åker ju hem den 21 dec :(.. Nyår firas kanske i Melbourn som planen ser ut nu. Sensation White är där då, så kanske blir en biljett dit :)

Tillbaka i Brisbane

Kl 12.54

Hej!

Nu var det ett tag sen igen. Vi har hunnit göra både Self-drive safari på Fraser Island och spendera några dagar i Noosa. Tänkte att jag skriver mer om det i dagarna när jag kan lägga upp bilderna också.
Fraser var iaf en helt galen upplevelse, i en stunden superkul och i nästa stund fasade man mer eller mindre för sitt liv :P.
I Noosa har vi bara solat, badar och surfat. Hela vårat hostel kryllade av svenskar så det blev verkligen en dialektskola också. Öskötskan som Gustav och Andreas presenterade är nog min favorit än så länge, även om dalänska också är ganska härligt.
Igår när jag skulle åka hit till Brisbane missade jag ju såklart bussen, eftersom jag hade tagit fel på tiden. Fick lösa det med ett lite buss och tågäventyr istället. En lite underlig gubbe på tåget gjorde att dom 3,5 timmarna gick ganska fort. Han snackade massa om jultomten, läste mitt horoskop och lite andra udda grejjer. Efter ett tag kommer en ganska full tjej på bussen och tar över konversationen med honom. När hon sen börjar fläta hans skägg(som han hade uppsatt i toffsar med färgglada hårsnoddar) skrattar killen på sätet mittemot i smyg så att han gråter, medan jag försöker spela oberörd. Fast ganska roligt var det :)

Lars Erik(emmas farbror) kom och hämtade mig på stationen och nu blir jag bortskämd här. När jag kom hit möttes jag även av lite fina brev. Ett vykort från Pex som är på Gran Canaria och jobbar som kock nu och sen ett paket från mamma. Även mitt nya Visum hade kommit så bara massa bra brev :)

Nu ska jag strax ta bussen in till stan för att fixa lite grejer och bada i den konstgjorda sjön på Southbank. Sen ikväll kommer mina tjejer till Brisbane, dom klarade sig ju knappt 24 timmar utan mig ;).. men måste säga att det kändes konstigt att lämna dom i Noosa igår. Vet inte hur det ska gå när jag ska till Nya Zeeland på fredag, men vi får väl jobba på telekontakten när det går :)

USB minne, linser, hjärteklubba, brev osv från mamma och ett roligt vykort från Pex :)

Whitesunday Islands

Nu ar vil tillbaka i Airlie efter 3 helt underbara dagar! Jag alskar verkligen havet, sa grymt mysigt! =)
Vi akte ivag vid 10 tiden i sondags. Baten vi akte med hette Anaconda II och var val inte direkt i klass med Pro Dives bat, men helt klart mysig. Jag tkr det ar en helt annan kansla att segla, man kommer mycket narmare havet!
Vi hade verkligen tur med vadret, varmt och soligt med ett svalkande moln da och da. Sa nu sitter solbrannan dar den ska ;).
Vi borjade med att aka ut till en o for nagon timmes snorkling. Denna forsta snorklingen var riktigt grym. Var ledare slangde i lite brodbitar fran motorbaten sa vi hamnde mitt i kaoset. Hungriga fiskar overallt mer eller mindre knuffade undan oss. Det var jattekul anda tills 1 metersfiskarna hittade fram, da gallde det att halla sig undan lite. Fast forst passade jag pa att klappa om den ena lite, haftig kansla :). Vi hamnade ocksa mitt bland 4 Humpheadfiskar pa 1,5 meter. Dom tror jag aldrig vi sag under var dykning.
Efter lite mer segling var det dags for snorkling nr 2 som jag hoppade over. Pa kvallen fick vi mat som jag tydligen saknat utan att veta om det, potatismos och foliebakad torsk, gott! Har varken atit fisk eller potatismos sen jag kom hit. Fast mammas potatismos ar saklart i en klass for sig :). Det blev en riktigt mysig kvall, alla satt uppe pa dack och umgicks. Emma bjod mig pa en privat stand-up show framat natten, innan jag rakade somna uppe pa dack :P. Fast Emma kom och vackte mig sen sa att vi kunde ga ner till var dubbelsang och da fros jag sa det var ett bra initiativ av henne. Vi har fortfarande inte lyckats hitta karlavagnen pa den australiensiska himlen :/.
Pa mandagsmorgonen hade vi harlig frukost uppe pa dack. Sen seglade vi vidare till bla Whiteheaven Beach. Sanden dar var som mjol och helt turkost hav, fint. Vi spenderade hela formiddagen med att sola, bada och ga runt dar. Hittade en dod kanguru unge pa stranden :/. Efter det akte vi vidare for annu mer snokling. Pa eftermiddagen kom vi fram till Koala Adnventures Island, dar vi klattrade upp pa ons hogsta berg. Dom sa att det skulle ta 25 minuter, men tror inte nagon klarade sig upp pa mindre an 40 minuter. Val nere igen fick det bli en stressig dusch innan vi kladde pa oss vara sanglakan. Kvallens tema var namliga toga! Jag tycker faktiskt att jag lyckades fa till mitt dubbellakan ganska snyggt. Dock var det val lite si o sa med att fa den att stanna uppe, men det var fler som hade det problemet :P. Sen blev det iaf mat och fest tillsammans med en annan bat dar pa on. Allting avslutades med ett poolbad som jag klokt nog avstod fran. Tyckte det var kallt ute redan som det var.
Pa morgonen fick vi faktiskt lite sovmorgon till halv 8, sen kakade vi frukost tillsammans med papegojorna uppe pa dack. Alskar Emmas min nar en satte sig pa henne huvud :D. Sen seglade vi ivag for annu mer snorkling, vi sag fullt med skoldpaddor men annars var det ganska grumligt i vattnet sa jag gick upp till dom pa stranden ganska snart.
Var ledare envisades med att be mig hjalpa till med rep och sant hela sista dagen ocksa. Tjejerna hade sluppit den biten tidigare, fast maste erkanna att det var ganska kul.

som mer hande pa mandagen forresten? Vi sag delfiner :D. Jag har ju lyckats missa dom bade pa Surfcamp och pa dykningen, sa det var kul. 4-5 st var det soma simmade med varan bat, dock tog det ett tag innan jag aterfick fattningen och kunde fa fran kameran sa bilderna ar nog mest en gra prick :).

Pa kvallen efter att vi kommit tillbaka hit till Airlie Beach hade vi avslutningsparty med gratis pizza. Traffade aven Hanna och Mikaela fran Surfcamp. Dom hade ju varit pa Fraiser Island med osterrikarna som var med pa var segling sa alla kande varandra.
Sen vi kom tillbaka hit till Airlie har vi fatt ett grymt bra rum med. Team Sweden och Room 21 :). Kande oss riktigt valkomna. Bade i forgar och igar var hela Room 21 ute tillsammans(10 pers). Gardagen kommer jag inte glomma i forsta taget iaf, haha helt galen kvall. Synd att alla ska dra at olika hall nu.

Ikvall satter vi oss pa nattbussen till Rainbow Beach. Det kommer ta 14 timmar, sa snart sa vi till Coles och ladda upp med matsack. Sen hoppas jag dom visar nagra bra filmer pa bussen. Fast sov ju inte direkt nagot inatt, sa lar kunna sova mig igenom hela resan ocksa om det skull krisa :).
Pa sondag eller mandag ska vi ut pa 3 dagars selfdrivningsafari pa Fraiser Island. Man kor 11 pers i en jeep tillsammans med 6 jeepar, sen taltar man och sadar. Hanna och Mikaela gjorde det forra veckan och sager att det var jattekul. Sen efter det ska jag till Noosa for 3 natters bushcamp innan det bar av till Nya Zeeland. Har bokat flyget och bilen ar val ocksa er eller mindre bokad.

Fick en vaderrapport fran Jens ocksa: 0 grader och snöar. plusgrader i marken, så det blir bara blött.. uch!
Sa med tanke pa det sa ska jag bege mig ut i den stekande solen nu ;)

Har ar bilder fran Whitesundays. Dom basta bilderna finns dock pa Saras kamera fran Whiteheaven Beach, men jag glomde ta med USbet sa for lagga in dom en annan dag!

1. Emma och Ida fran Sundsvall.
2. Sara, jag och Emma.
3. Det var helt underbart ute pa havet.

Whiteheaven Beach i bakgrunden!

Papegojorna ville ata frukost med oss. Emma ser en aning forskrackt ut :P

Togaparty i batens lakan, funkar sadar :)
Sen avslutningsparty i Airlie. Mikaela, Hanna, Sara, jag, Emma och en tysk(ev hollandsk) tjej :)

Room 21 & Team Sweden :)

Room 21, helt galet rum :P
Matt, Ollie, Sara, Jonni and Aaron

Mr Canada, Emma and Paddy :)