Ungern, Slovakien och Tjeckien

Ungern

Vi stannade i Budapest i 3 nätter och ägnade oss mest åt sightsing och äta frukostbuffet på vårt lyxiga hostel. Stan är ganska stor så det var inte så att man kunde gå runt i hela stan bara på en dag. Vi köpte ett Hop on Hop off pass så man fick åka med en guidad buss runt stan. Guideingen var inte så bra för man hörde inte så mycket av vad dom sa, men de var skönt att åka runt i buss utan tak istället för att gå för en gångs skull. I biljetten ingick också en guidad båttur på Donau som delar Budapest i stadsdelarna Buda och Pest. Båtturen var väldigt bra med en bra guid och fanstastisk vy över staden. Parlamentet i Budapest är verkligen en imponerande och gigantiska byggnad som ligger precis vid floden. Det är lite coolt för Buda som ligger på en sidan floden är kullig och bergig, medan Pest som ligger på andra sidan är helt platt. På Budasidan ligger också Buda slottskulle som vi åkte upp och tittade på.
Förutom på stadssightsin var vi också på sjukhus sightsing eftersom Elina fått kliande bett över hela kroppen som inte ville ge med sig. Efter att varit på två sjukhus utan att får hjälp och blivit rekommenderade ett tredje så gav vi upp lite eftersom de redan hade tagit halva dagen. Jag tror kanske hon har blivit biten av sandflies i Rumänien och sen var överkänslig mot dem för jag fick också några bett som såg ut precis som dem jag fick på Nya Zeeland. Jag utförde dessutom ett litet kli-test eftersom sandfliesbett sprider sig om man kliar på bettet och en ett annat ställe. Jag kliade på ett bett på foten och sen på handen, och mycket riktigt dagen efter hade jag ett kliande bett på handen där jag kliat ;).
Vi gillade Budapest och man borde haft lite fler dagar och lite mer pengar eftersom det fanns många turer och termiska bad man kunde åka till också. Ungrarna är nog de folk vi upplevt som trevligast hitintills. Det vi inte gillade med Budapest var att det var ganska mycket och tung trafik överallt och inte dom mysiga gågatorna.

Slovakien

Från Budapest åkte vi till Bratislava i Slovakien. Tåget tog bara runt 2,5 timmar och är den kortaste tågresa vi gjort hitintills. I Bratislava checkade vi in på ett väldigt mysigt hostel, Hostel Blues, och gav oss sen ut på sightseeing. Bratislavas Old Town är inte alls stort så på bara en eftermiddag hade vi sett de viktigaste, inklusive slottet på kullen. Alla städer vi varit i har verkligen haft ett ”Old Town” och ett slott på en kulle, inte ens Sverige är ju ett undantag från det med Gamla stan i Stockholm och slottet på kulle. Bara Danmark som saknar kullar som inte kunde lägga Amalienborg på en kulle.

Vi gillade Bratislava för det var en så mysig stad med massor av gågator och Donau som flöt genom staden.

Tjeckien

Dagen efter vid lunch tog vi tåget vidare till Prag. Vi hade i Slovakien upptäckt att de var onödigt att köpa spårvagnsbiljetter eftersom ingen ändå kollar på dem, så vi fortsatte med att inte göra det i Prag och åkte mot ett hostel som vi kollat ut i förväg(vi har inte bokat några hostel utan undvikit bokningsavgifter genom att istället maila hosteln och sagt att vi kommer, och kanske sparat 200 kr på att göra så). Problemet den här gången var bara att vägbeskrivningen vi hade tagit kort på visade sig leda till ett annat hostel än det vi tänkt eftersom vi tagit kort på två hostel och blandat ihop beskrivningarna. Så när vi kom fram till fel hostel fick vi snällt bo en natt där först eftersom vi inte orkade åka tillbaka just då och hitta det andra hostlet. På kvällen tog vi en powerwalk in till stan och käkade väldigt god kinamat med förrätt, huvudrätt och dricka för 30 kr innan vi spanade in den gigantiska gallerian. När vi skulle hem igen bestämde vi oss för att testa spårvagnarna. Efter att först ha åkt otroligt fel på väg ut ur civilisationen så åkte vi tillbaka och hittade rätt spårvagn. På morgonen dagen efter flyttade vi sen till nästa hostel, Czech Inn, innan vi gav oss ut på sightseeing. En av spårvagnarna gick upp till slottet(tydligen världens största slottskomplex) innan vi gick tillbaka över Karlsbron till Old Town för att sedan gå loss på shoppinggatan och ett köpecenter. Vi kom inte ifrån köpcentret förrän kl 22 när de stängde väldigt nöjda med dagen. Jag köpte några tröjor, en klänning, några bikinis(hade värsta rean på Etam) och ett halsband. Shoppingen var ändå en del billigare än Sverige, tom i affärer som finns hemma som Top Shop var det billigare. Dagen efter det gjorde vi lite mer sightseeing, åt tjeckisk mat i form av Svickova na smetane dvs: Knödel, skivor av stekt fransyska med syrlig sås som baseras på kokta och passerade grönsaker. Serveras oftast med en klick grädde och lingon. (jag googlade det). Det var okej gott, tycker inte knödlen var något speciellt.
Vi var också inne i en Belgisk godisaffär där dom gjorde karameller live, det var häftigt att se och helt ofattbart hur som kunde få det att stå olika texter i godisen. Sen vupptäcker vi att det kl 19 ska det löpas 5 och 10 km i Prag(sk Prague Mattoni Grand Prix), och att det på en av torgen är värsta jippot. Vi ställer oss vid start/mål gången och får av en äldre engelsk herre veta att en av löparna är Henry Kiplagat, han vinner sen tävlingen på tiden 27.51 före en hel rad andra Kenyaner. Det var jäkligt kul att se tävlingen och jag och Elina avtalade att till våren ska vi springa 10 km och sen Götebrogsvarvet! Dags att börja träna snart :P

På kvällen taggade vi sen till för fest och gick till en nattklubb i 5 våningar som tydligen är centraleuropas största. Det var kul där, men ganska sunkigt, vi stannade inte så många timmar för var helt slut i benen efter allt gående under dagen. Dagen efter låg vi mest i en park och solade och väntade på att de skulle bli kväll så vi kunde ta nattåget till Krakow i Polen.