Julkänsla i Köpenhamn

Idag har varit en himla härlig dag trots att det är måndag! Vi efter det två föreläsningarna imorse(Cellbiologi, samt Led och stötteapparat) så satt sig min studiegrupp och gjorde den första hemtentan. Det var otroligt skönt att få den ur världen även om det inte måste avlevereras förrän på fredag. Jag bestod med 29.02/30 ;). Min studiegrupp består bara av mina danska kompisar vilket jag är himla glad för, även om det är lättare att prata svenska.. men jag kan fortfarande tycka det är svårt att förstå väldigt specifika frågor eller läsa långa(tråkiga) texter, då är det bra att ha dom :).
-
Anatomin och Fysiologin som vi har tenta i den här veckan har de lagt upp på ett jättebra  sätt tycker jag för man tvingas plugga lite hela tiden. Vi ska ha 5 hemtentor eller något sånt som man har exakt en vecka på sig att göra, sen i slutet blir det ett stort teoretiskt och praktiskt test.
I Anatomin håller vi annars mest på att dissekera på vår räv som heter Paulina. Förra veckan presenterade vi skuldran och överarmen med alla muskler, funktion osv. Denna veckan är vi på underarm och handen.
I Histologi som vi också läser nu har vi en svensk äldre man, Lars Inge, jag älskar honom! Så pedagogisk. Han pratar typ danska med skånsk dialekt, vilket låter ganska roligt. Han har tydligen bott i Danmark i 35 år så hans svenska är inte outstanding längre men han verkar tycka det är kul att poängtera vad vissa ord betyder på svenska. Precis som att han kommer på vad det svenska ordet heter när han sagt det danska och då måste han poängtera det :P
Vi har också dragit igång med Fysik nu, som egentligen mest verkar vara repetition av gymnasiet och jag som älskade fysik i skolan känner mig på hemma plan iaf :)
-
Jag har också skrivit in mig på skolans gym så var där och tränade efter skolan. Börjar komma tillbaka till min löparform från i somras nu igen. Det är faktiskt väldigt smidigt att ha gymmet i skolan så man inte har något val att slappa till som man kan göra om man åker hem emellan.
-
Håkan Hellström konserten som Martina och jag var på för några veckor var superbra! Jag som aldrig riktigt lyssnat på Håkan var faktiskt mycket imponerad. Dessutom siktade jag en kändis på konserten, nämligen Kim från Anna Phil ;)
Danmark har också fått massor av snö, jag mätte med ett IKEA- måttband till 34 cm förra veckan. Med allt julpynt överallt börjar det verkligen kännas att det närmar sig :). Fester är det också ganska mycket här. Denna helgen har det vaarit Vilda Vesternfest på A-vej. Jag hade tagit på mig att stå i garderoben en timme och måste säga att vi hade en väldigt bra fest där! :P
-
På lördag ska vi fira Lines födelsedag med en utgång på någon nattklubb, det ska bli nice!
Vi har dessutom två veckor kvar i skolan innan jule ferien nu, sen kommer familjen hit och hämtar mig på en weekend. Känns som att det är mängder med saker som ska fixas innan dess!
-
Ser ni vår underbara pulkabacke som ligger bakom huset? :D Martina är modell!
På toppen!
Håkan på Stora Vega
Helt proppfullt med svenskar!


Kommentarer
Sven

Vart finns gymmet/hur mycket kostar det?

2010-12-07 @ 07:47:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0