God Jul!!

Nu är jag hemma i Ronneby :)
-
I fredags åt jag julbord eller "julefrokost" tillsammans med min RUS-grupp, som  är de som jag var i lag med på RUS-turen eller nollningen. Julefrokosten var väldigt trevlig. Jag hade fått i uppgift att göra en sallad så gjorde rödkålssallad med apelsin och valnötter. Den blev mycket god. Största skillnaden mot ett svenskt julbord var nog att de åt alla kött och fiskrätter på bröd istället för till potatis och att det snapsades var 10e minut :P. Köttet var typ fläsk stek, bacon, frikadeller, pannerad fisk och sallad. Till efterrätt åt vi Ris a la mande som är risgryn, grädde mandel med körsbärssås.
Efter julefrokosten gav vi oss ner i kaoset på A-vej. Eller kaos var det väl inte, men det var så mycket människor där att det nästan var jobbigt. På neder våningen kunde man knappt ta sig fram :P
-
I lördags kom mamma, pappa, Johannes och min moster och hälsa på. Jag hade fortfarande massa tømmermænd(hanteverkare = bakfull) så lufsade mest runt efter dom hela dagen. Först var vi på Fisketorget, ett stort shoppingcenter. Sen åkte vi till Christiania igen för att gå på julmarknaden där och efter det till klädesoutleten nere vid Den lille havfruen.
Detta besöket var lite bättre än det förra. När jag var där tillsammans med Maja och Louise på kvällen förra veckan kryllade hela området av poliser som hade spärrat av Pusher street och dom höll på och smällde raketer. Jag tyckte det var ganska spännande men borde kanske tyckt det var lite obehagligt med. Inne på julmarknaden säljer det mycket egengjorda saker så känns som att vara i Thailand eller Laos.
När jag gick dit med familjen i lördags var det inga poliser utan mer normalt. Folk och stod och värmde sig runt brinnande tunnor och på pusher street kunde man se och köpa allt. Jag blev förvånad över hur öppet de sålde narkotika, man kunde ju gå runt och kika på allt. Sist vi var där när polisen kom hade borde blixtsnabbt blivit tomma och vi hann inte se så mycket. Jag vet inte riktigt vad de har för regler där nu? Jag tror det är så att Chrisitania fortfarande är en fristad och att man verkar ganska okej med att sälja iaf cannabis. Vet inte om de enligt lag får lov att sälja fortfarande men verkar ha varit så förut iaf.
Jag tycker hållningen till narkotika överhuvud taget verkar slappare i Danmark än i Sverige. Man kan ofta känna lukten när man är på stationerna eller går i stan.
-
I söndags följde jag med Gustav och pappa till skidspåret. 5 km spåret stod på programmet för min del.  Jag var väl inte direkt en stjärna från start men efter några kilometer gick det riktigt bra.  Jag lyckades stå på benen i en mycket brant och svänging backe som Gustav hetsade mig för i bilen på vägen dit så det är jag nöjd med, men sen på slutet när jag och Gustav skulle tävla runt en kort bana välte jag i snön lite dumt :P. Det var mycket kul iaf, hoppas det blir fler åk innan jullovet är slut!
-
Igår hade jag min första jobb dag på Maxi. Det var trevligt att vara tillbaka där igen. Jag möttes till min förvåning av ett julbord och fick både en julklapp och en lott. Jag tänkte vänta med julklappen tills julafton men hördes det ryktas om att det var skålar i paketet.. tungt är det iaf :)
-
Snart ska jag in och kolla lite på nattöppet i stan innan jag ska möte de från stallet och så ska vi gå ut och äta på Thai-restaurang.
-
Imorgon åker vi till Västergötland för att fira jul med släkten. Jag ska jobba så det bär av direkt när jag slutat kl 3. Tydligen är det snöoväder på väg så jag hoppas att det går vägen att köra dit. -18 C har vi haft idag, det är ganska saftigt!  Vet inte hur många decimeter det redan ligger men 40 cm till är på väg. Men kul med en mycket vit jul :)
-
Såå God Jul allesammans! :)
-
-
Pappa spurtar ifrån mig lite :P
Fin natur :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0