The Great Berrier Reef

Heej!

Dykningen i helgen var det haftigaste jag nagonsin varit med om. Helt obeskrivlig kansla! :) Det var sa underbart att simma omkring dar nere. Jag var helt i extas efter forsta dyket :D
Vi blev certifierade dykare pa sondagsmorgonen efter 4 dyk, varav det sista till 18 meter. Jag hade absolut inga problem med trycket pa oronen eller liknande vilket var skont. Fast dom finaste fiskarna och korallerna fanns nastan pa 5 - 10 meters djup. Att dyka i havet var mycket enklare an i poolen ocksa med mer svangrum sa jag slapp fa kramp stup i kvarten. Fast tror Emma, min buddy, hade raddat mig om det skulle krisat :)

Bladdra ner i bloggen och kolla pa bilderna fran Sydneys akvarium sa har ni det som vi dok med ute pa havet. Vi sag bade hajar, skoldpaddor, stingrockor, sjostjarnor, musslor och Doris & Nemo saklart. Sista dyket sag vi aven en Muray!! Det var det jag ville se helst av allt och trodde det skulle skita sig, sa var verkligen glad sen. Jag tyckte muranorna i akvariumet i Sydney var fascinerande, den vi hittade nu var annu storre. Jag simmade runt den i sakert 10 minuter utan att lyckas se slutet pa den, samtidigt som den hotade mig med oppen mun. 
Hajarna var ocksa haftiga. Lite laskigt nar en kom utglidande mitt framfor mig och Emma i en passage pa 6e dyket. Det lag aven en valdigt stor haj nere pa botten under mandagen morgonendyks som vi kunde simma ganska nara och kolla pa. 

Korallerna och alla fargglada fiskar var ocksa otroligt fina. Ska visa massa bilder pa vad vi sag en annan dag :)
Emma och jag gjorde 4 dyk sjalva och var ett riktigt bra team! Vi simmade bara med kompassen under vattenet och forsokte folja kartan vi fatt. 3/4 ggr hittade vi tillbaka till baten med hjalp av kompassen.

Vi var ett otroligt harligt gang pa 30 pers som var dar ute ocksa. Bara fyra svenskar ocksa, sa det blev mkt engelska :). Ann Sofie fran Danmark forsokte lara mig danska, vilket faktiskt gick hyfsat bra :P

I mandags nar vi hade kommit tillbaka till Cairns sa blev det avskedsparty med ganget. En kul och ganska intressant kvall :P. Igar var en fixadag for oss. Vi bytte bla boende till ett gasthus i stan. Forst sag det ut som att vi skulle bo i ett skjul, men nu har vi hittat charmen i det gamla trahuset och trivs faktiskt riktigt bra :).
Sen pa kvallen blev det utgang till The Wool Shed med tjejerna. Den sista veckan har det verkligen inte blivit mycket somn. 
Ikvall ska vi mota upp Johan for middag och sen blir det efterrattsgrillning nere vid lagoonen. Imorgon bar det av soderut, sa sista kvallen i Cairns. Kanns lite trakigt faktiskt, har trivts bra har!

Hors i dagarna!





Harligt gang :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0