Prov i Köpenhamn

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om provet i fredags. Det var 60 frågor som skulle svaras på på 20 minuter. Att använda lexikonet som jag släpat med mig var ju helt uteslutet, för det fanns ingen tid för det.. Själva frågorna var egentligen inte speciellt svåra, utan det svåra var att hinna förstå dom och svarsalternativen på danska :P. Det var mycker frågor om blodet och kroppen i allmänhet. Sen var det frågor om olika sjukdomar och behandlingar, samt några djurfrågor. Gör jag provet igen och läser igenom Biologi A och B boken innan så skulle jag nog sätta dom flesta frågorna :). På vissa frågor var det så dumt att jag förstod och kunde frågan, men visste inte vilket av svarsalternativet som betydde svaret på danska :(. Tex. Vad är en abscess? Abscesser hade vi många i England och det är en varböld, men vilket av dom 4 eller 5 alternativen betyder varböld på danska då?!
Sen så hade man 40 minuter på sig att skriva fritexten också, som bestod av 8 frågor. Jag hann precis svara på alla frågorna och känner mig hysat nöjd med mina svar. Vi får hoppas dom räcker till en intervju =).
Fian uppskattade att vi var minst 300 st som gjorde provet i Fredriksberg. Man kunde välja om man ville komma på intervju på Fredriksberg eller Horsens(tror det hette så), så vet inte om det kanske var ännu fler som gjorde provet på Horsens? Tror det är 90 st som kommer bli intagna via kvot 2, så blir svårt att få en plats!

Efter provet gick vi en sväng på Ströget innan vi tog tåget till Lund. Där böjd Irene och Kaj oss på jättegod middag, samt efterrätt :). Sen bestämde jag och Fian oss för att gå och se biopremiären av State of Play som började klockan 9 i Filmstaden. Irene skämde bort oss och gav oss både chips och godis + drickapengar, så sånt behövde vi inte fundera på. Eftersom vi inte hade bokat någon biljett så hamnade vi ju på första raden, men det gick bra det också. Filmen var väldigt bra och rekomenderas verkligen :). Både spännande och rolig!

Här har vi Köpenhamns biograf som jag tyckte stack ut lite. Jag tror det iaf är det, för det stod Kino utanför och det betyder ju biograf på tyska åtminstone:P.

När vi kom fram till Köpenhamn så åt vi lunch i en park med denna utsikten :)

Fian fångades på en närbild ;)

När vi satt där så kom ett 1:a maj tåg! Demostrerar man i Danmark av samma anledning som i Sverige tro?

Här inne var vi och kollade på State of Play :). Var fullt med folk där inne, så tror dom flesta filmerna blev slutsålda.
SF Bio

LÖRDAG
På lördagen ställde vi alarmet redan på klockan åtta, för att komma i tid ut till Nova som öppnade klockan tio. Kaj hade varit nere på ett konditoti och köpt nybakat bröd, så vi fick en god frukost. Han gjorde även kaffe till mig på nymalda bönor :)

Vi cyklade sen ut till Nova med Irene som guide. Är inte säker på att jag hade hittat annars. Sen gick vi runt där i tre timmar eller något sånt innan vi bestämde oss för att cykla hem och äta lunch. Nu hade Irene lagat en god lasagne som precis var klar när vi kom tillbaka. Sen så spenderade vi eftermiddagen med att kolla i affärer i stan. Fian köpte leggins och lite sånt, medan jag bara köpte lite hårsaker. Hittade en jättefin klänning på Lindex, men som inte fanns i rätt färg. Har dock varit och köpt den idag i Ronneby :). Första gången jag köpte annat än smink eller underkläder på Lindex skulle jag tro, men dom har faktiskt fått in mycket mer ungdomliga kläder.
Vid klockan sex tog vi tåget tillbaka till Ronneby och var hemma här vid åtta. Blev en jättetrevlig helg, speciellt efter att provet var avklarat :). Jag tycker Lund är en supermysig stad så hoppas det blir dit jag får flytta efter sommaren!

Var ju tvungen att ta ett kort på Lund Domkyrka :).

Det blev en glass paus på torget också. Jag provade den nya Magnumglassen, Magnum Temptation Caramel and Almonds. Den var lite mindre än dom vanliga Magnumglassarna och kostade 22 kr. Den levde inte alls upp till mina förväntningar. Den var ju god men inger speciellt, en Twister hade varit godare och dessutom mer ekonomisk.

Igår gjorde jag inget vettigt alls. Var trött eftersom bror haft fest här hela helgen och jag inte fått sova. (Mamma och Pappa har varit i Västergötland). Solade iaf någon timme innan jag cyklade hem till älsk en sväng och kollade hockeyn. Sen så kollade jag på Van Veetern med bror på kvällen innan familjen kom hem runt 11.
Idag har jag gjort lite mer saker., Började med en sovmorgon till halv 10 innan jag tog med mig vovven på en promenad. Sen så cyklade jag till stan för att gå på linskontroll hos optikern. Efter det så kom Cilli och så gick vi på stan innan vi avslutade med en fika på Contan. Jag sträckte mig så långt att jag åt en kanelsnäcka för 11.50 kr. Måste vara billigaste besöket någonsin :P.


Nu ska jag snart åka på träning, blir Powergympa och sen ska jag till älsk.  
Trevlig kväll!




        



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0