Tumör stor som en handboll!

Hejsan!

Idag har de varit en spännande dag på veterinärstationen, dock med ett tråkigt slut.
Det var en Labrador som kommit in med uppsvälld och hård mage. Dom trodde det kunde vara en tumör och att de skulle bli tvugna att avliva hunden. När hunden var sövd kunde man dock känna att hårdheten satt på sidan och då blev veterinärerna ganska hoppfulla om att det var spleen(mjälten) och att man isf skulle kunna ta bort den.
När vi öppnade upp hunden så forsade dock blodet ut och tumören visade sig vara stor som en handboll och vara spridd överallt i princip. Att det kom ut så mycket blod gjorde iofs inte så mycket för det var blod som läckt ut från mjälten och bara legat och flytit runt, (var minst 1 liter :S), problemet var att tumörerna satt överallt :/. Tumörerna såg ut som svarta klumpar i varierande storlek. Några var bara stora som russin medan andra var som plommon.
Jag fick även kika in i magen och upp under revbenen för att kolla på levern där dom också växte.

Gick inte att göra något för hunden, så dom lät den somna in :/. Tänk vad hemskt att ha haft allt det där inne i sig. Den var bara 6 år gammal med..

Tumören stor som en handboll var dock väldigt coolt att se! Nikki tog bilder så ska se om jag kan få dom av henne. Sen att ha sett en lever och mjälte är också häftigt. Måste ju se liknande ut på en människa också :P

I eftermiddags har jag sett dom första utslagna påskliljorna också,. Hade dock inte med mig kameran men det var en hel samling av dom :). På promenaden gick jag också förbi en ko hage och började fundera på varför en av korna var grå istället för brun. När den lyft på huvudet så visade det sig vaara en åsna ;D haha.

Angående min hemresa så blir den i slutet på april. Håller på och kollar på flygbiljetter hem nu och planera hur jag ska få tillräckligt med tid i taxfreen :P. Fick ett mejl från Maxi idag om att jag är hjärtligt välkommen hem och att dom räknar med mig i sommar :).



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0