Fountains Abbey

Hur kan jag ha bott här i en månad och totalt missat att det finns en taklampa på toaletten? :O.
Kan vara för att man tänder allt elektriskt inne på toaletter med snöre som hänger från taket för att undvika olyckor med el och vatten.  Jag har i en månad gått och tänt lampan över handfatet genom att dra i ett minisnöre på 10 cm. Snöret för att tända taket är mycket längre och hänger nästan mitt i rummet. Känner mig ganska trög, jag trodde det var någon prydnad..
Bilder på badrumet och snöret som jag missat!
 

Måste bara berätta att jag var på veterinärstationen igår igen. Fyra stycken operationer hann vi med. Min favorit veterinär var tillbaka från sin ledighet. Han är typ 60 år och verkar himla duktig. Sen så är han så bra för han förklarar allting för mig, även saker som utrustningen runt omkting och så. En av operationerna var på en hund som var inne för undersökning den första veckan jag var där. Nu skulle den ta bort två stora knölar, en på ryggen och en på benet. Skulle tro att det var någon typ av tumörer. När han hade skärt bort knölen på ryggen så var det ett 5 x 5 cm stort hål och blodet sprutade, Det kom verkligen en liten stråle som sprutade upp i luften, trodde bara man såg sånt på film ;O. Jag förstod inte heller hur han skulle lyckas sy ihop hålet, men det gick hur bra som helst.
Dom fixade också ett intyg för mig om att jag varit där som jag kan skicka med min ansökan. Intyget ser proffsigt ut och texten är proffsig ;). 

Fountains Abbey
Det jag egentligen skulle göra i det här inlägget var att visa bilder från helgen!
Efter att jag kom hem från min promenad i Northallerton så åkte vi ju iväg för att kolla på Fountains Abbey i Ripton som är en av Europas största kloster. Klostet grundades 1132 och ligger i en stor park där det även ligger en kyrka, råddjurspark, dammar osv. Jag tyckte det kändes som att man var och gick i en slottspark. Jag brukar i vanliga fall tycka att det är ganska tråkigt att kolla på slott, kyrkor osv, men den här var riktigt häftig. Man kom i en speciell känsla tack vara hela parken tror jag. Tänk att munkarna verkligen bodde där! :O


 
Klostret!


Bilder från Goggle på klostret!


Ripton är en väldigt gammal stad, vilket jag gillar. Tycker städer med små gator och tegelhus ser så söta ut =)

Riptons katedral! Har en stad en katedral kallas den city, utan katedral blir det bara town :).
Kostade pengar att fotografera inne i katedralen, så kunde inte ta bilder där. Var verkligen coolt där inne, stora valv med massor med utsmyckning. Fattar inte hur dom kunde bygga sånna här byggnader innan alla maskiner uppfanns?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0