Milford Sounds

Nu har det hunnit ga nagra dagar till!
Efter Queenstown akte vi till Te Anau dar vi overnattade lite olagligt pa en campingplats. Det var dock valdigt vart det for vi fick sitta och ata i en underbar solnedgang. Bland dom finaste jag satt faktiskt.
Pa morgonen sen startade vi var bilfard ut till Milford Sounds. Korningen dit ut ar en av dom finaste i varlden och det ar jag verkligen bredd att halla med om. Man kor mellan hoga berg med snoiga toppar, medan landskapet mest bestar utav regnskog. Valdigt konstigt att bade palmer, blommor och sno samtidigt faktiskt :).

Det tog oss nog nastan 7 timmat att ta oss ut till Milford Sounds for vi stannade overallt pa vagen. Bla gick vi en 3 timmars vandring till en sjo. Vid den turkosa sjon var vi helt ensamma bland bergen. Otroligt fint!=)
Sen stannade vi ocksa gick en svang i snon som helt plotsligt lag brevid vagen. Konstigt att traska i sno ikladd linne och sandaler :P. Jag far val aven tillagga att vadret var helt perfekt denna dagen, 25 C o stralande sol(vi har verkligen tur med allt vi gjort hitentills).
Sjalva Milford Sound med Mitre Peak var faktiskt inte sa fint som jag trodde det skulle vara. Man har ju sett den vyn som vykort overallt, aven hemma i Sverige. Men jag tycker det var sjalva korningen dit som verkligen var en upplevelse.

I forgar var vi i Dunenin efter att ha kort ganska langt. Dar var vi bla pa Cadburys chokladfabrik och gick en guidad tur. Fast maste faktiskt saga att Marabous choklad ar godare. Vi passade aven pa attga upp for varldens branstaste gata, och den var brant! Petter sprang t o m upp for den, sen var han ganska trott :)
Igar korde vi innat landet igen och kollade bla pa en av inspelningsplatserna fran Sagan om Ringen. Dar den stora fighten med orcherna ager rum i film nr tva tydligen. Jag tyckte faktiskt jag kunde kanna igen det lite :). Ska bli kul att se fler platser uppe pa Nordon sen. Efter Sagan om Ringen akte vi till Lake Pukaki och Lake Tekapo. Dar bara njot vi i solen hela eftermiddagen och gjorde egentligen inget speciellt. Det ar helt sjuk vad mycket lupiner det finns har. Hela hav av dom i massa olika farger! Jag tycker det ar sa himla fint! :) Harlig kansla att talta mitt bland blommorna vid en flod med berg i bakgrunden. Kanner att jag ar ganska lyrisk over all naturen har :)

Idag har vi kort till Christchurch. Tror vi ar uppe i 250 mils korning nu :O. Tur att vagarna har ar sa kul att kora pa for det kanns inte alls som att vi kort  sa mycket. Hastighetsbegransningarna ar dock antingen 50 km/h i stan eller 100 km/h pa oppen vag. I Sverige hade 100 vagarna varit 70 vagar sa det var lite laskigt att kora sa fort i borjan, men nu har man vant sig och kanner sig som varsta rallyforaren istallet :D.

Imorgon ska vi kora till Kaikoura for att aka ut med en bat och titta pa valar i 4 timmar. Hoppas vi har tur med vadret och med valarna for detta ar det jag sag fram emot mest innan avresan till NZ :)

Innan Milford!


Sjon vi vandrade till!

Pa vag mot Milford Sounds


LAke Tekapo





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0